IceyesMedlem sedan apr. 200592 inlägg Tjenare, jag kom på att en sida jag ska bygga passade bäst med div layer är ganska ny inom den typen.
testade köra sidan i lite olika upplösningar nu när man kommit en bit, och ser att texten åker in under en meny till höger om man har har upplösning 1024 och mindre vilket jag antar att dem flesta har.
#main {
position:absolute;
left:193px;
top:160px;
width:600px;
height:600px;
z-index:15;
den här tabellen allt handlar om
liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg Jag skulle vilja säga att de flesta medelsvenssons har 1024x768 i dagsläget...
Gällande dit problem har jag inte en aning om vad du menar. Kan du inte försöka förklara/visa lite bättre??
IceyesMedlem sedan apr. 200592 inlägg hmm, testa köra den här sidan i 1025x768 eller lägre så förstår du vad ja menar
http://iceyes.se
edit: vissa gillar att ha favoriter uppe då blir själva hemsidan smalare!
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Ja, precis. Problemet har ju inget med upplösning att göra, utan uppstår ju även om man förminskar fönstret eller tar fram favoriterna på sidan...
Det som händer med element som positioneras absolut är att de försvinner ur dokumentflödet; alltså: texten vet inte om att de finns där och kan inte byta rad.
DU har rört till det ordentligt i koden, så det är inte lätt att felsöka. Det skadar inte om sidan validerar...
IceyesMedlem sedan apr. 200592 inlägg
Insider skrev:
Ja, precis. Problemet har ju inget med upplösning att göra, utan uppstår ju även om man förminskar fönstret eller tar fram favoriterna på sidan...
Det som händer med element som positioneras absolut är att de försvinner ur dokumentflödet; alltså: texten vet inte om att de finns där och kan inte byta rad.
DU har rört till det ordentligt i koden, så det är inte lätt att felsöka. Det skadar inte om sidan validerar...
Jag satt precis och validera koden medans jag väntade på svar härifrån hitta en jättemiss jag gjort som upptog cirka 100 lines för mycket med mina menyer, med det har inte med den här tråden att göra
css:en validerar iallafall utan erros
Iceyes skrev:
Jag satt precis och validera koden medans jag väntade på svar härifrån hitta en jättemiss jag gjort som upptog cirka 100 lines för mycket med mina menyer, med det har inte med den här tråden att göra
css:en validerar iallafall utan erros
Även jag är nybörjare på det här, men som jag förstår det,
så vill du göra så att texten stannar i mitten av diven #main
även om man ändrar storlek på fönstret. Du måste alltså ha en
margin som ändrar sig efter fönstrets storlek.
Jag kan inte säga exakt hur du ska göra men jag kan ge dig
en länk som har blivit postad i det här forumet X antal gånger.
http://intensivstation.ch/en/templates/
Det är templates skapade med div och css layout som nog kan
hjälpa dig.
liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg Lämna den absoluta positioneringen och kör med relativ istället :) Som jag ser det så skulle det lösa problemet även om det kanske inte är det enklaste sättet. Jag skulle dock föredra det före någon "ful-lösning", som jag ser det :)
IceyesMedlem sedan apr. 200592 inlägg
lilja skrev:
Lämna den absoluta positioneringen och kör med relativ istället :) Som jag ser det så skulle det lösa problemet även om det kanske inte är det enklaste sättet. Jag skulle dock föredra det före någon "ful-lösning", som jag ser det :)
Jo som du säger känns det ju lite träligt att ändra allt till relative för då måste man sedan ändra alla positionerings värden :l
Men ska det verkligen vara nödvändigt att det t.e.x blir top: -500px; ?
Eftersom den laddar text från andra filer querystring känns det inte som den vill följa eftersom, den bara laddar upp hela sidan i en layer
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Kikade lite på din sida... och ser att du har allt i head och saknar body... nu är det ju inte något som förändrar ditt positioneringsproblem, men du borde i alla fall dela upp din kod i sådant som ska var i head och body, och när du ändå ändrar det så kan du ju ändra position samtidigt...