ok! Så är ligger det till. Har fått i uppdrag att göra en lättläst hemsida, som ska innehålla en massa flytande text/sida - och den ska ha en " skriv ut "-funktion. Men, saken är att varje sida har flera "kapitel" i sig, som jag länkar med ett ankare - dvs varje sida innehåller mycket text. Om man nu vill skriva ut bara ett kapitel ur den sidan, hur skulle man lösa det? Det skulle ju gå att göra en utskriftsvänlig version på varje kapitel, men jag har för mig att google föraktar den taktiken, dessutom kändes det som en rätt klumpig metod. Men vilka andra val har man?
Nån som hänger med i svängarna? Vore nämligen kul om det gick att lösa med exempelvis javascript / php
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
mMeister skrev:
Vore nämligen kul om det gick att lösa med exempelvis javascript / php
Skulle tippa på att det faktiskt gör det. Du skulle kunna lagra kapitlena som separata textfiler för varje kapitel. Sedan kan ett php-skript generera sidan med alla kapitel samlade. Utskriftfunktionen skulle kunna vara en annan php-sida som bara använder det kapitel man vill skriva ut. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något stort problem för google. Google indexerar ju faktiskt även sidor genererade med php.
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg För att inte blanda in server-side script så kan man helt enkelt göra en liten knapp vid varje kapitel som sätter
function print(el) {
var kap = document.getElementsByClassName('kapitel');
for(var i=0;i<kap.length;i++) { kap[i].style.display = 'none' }
el.style.display = 'block';
//samt en liten time-out här.
//setTimeout(100, "this.childFunction()");
function childFunction {
window.print();
}
}
<a href="javascript:print(document.getElementById('kapitelNummerFem'))" title="klicka för att skriva ut">Skriv ut</a>
eller nåt... Från huvudet...
getElementsByClassName kan du typ ta från snook.ca eller robertnyman.com.
Tack för hjälpen! Nu verkar det ordna sig