webForumDet fria alternativet

CSS, borders, margin & padding-fråga

3 svar · 321 visningar · startad av Tesa

TesaMedlem sedan jan. 2002133 inlägg

Har precis börjat försöka lära mig xhtml och css och har stött på lite problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.
Sida som referens: http://www.westinhouse.net/14stepbystep.html
Css:en ligger direkt i html-koden just nu.

1. På samtliga bilder som jag lägger border, margin och padding på, i detta fall dessa tumnaglar, så blir underkantens padding större. Varför? Jag hittar inte felet.

2. På den bild som jag lagt en länk, 1:a i undre raden, så blir det en ful ram när man klickar och tydligen blir bilden något bredare också så att raden förskjuts och paddingen ännu större i underkant på just den.

3. I IE och Firefox på pc (i Firefox och Safari för mac blir det inte så) så får jag små "streckade" kanter runt länkarna i den övre menyn. Går dessa att få bort?

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Tesa skrev:

1. På samtliga bilder som jag lägger border, margin och padding på, i detta fall dessa tumnaglar, så blir underkantens padding större. Varför? Jag hittar inte felet.

Den är inte större. Däremot ligger bilden på baslinjen i en radbox, som ger plats åt bokstäver som "q" och "j". Om du ändrar så att bilden genererar en block-box så uppstår inte det här fenomenet.

.thumbnail img { display:block; }

Tesa skrev:

2. På den bild som jag lagt en länk, 1:a i undre raden, så blir det en ful ram när man klickar och tydligen blir bilden något bredare också så att raden förskjuts och paddingen ännu större i underkant på just den.

Du kan ta bort ramen med

img { border-style:none; }

Tesa skrev:

3. I IE och Firefox på pc (i Firefox och Safari för mac blir det inte så) så får jag små "streckade" kanter runt länkarna i den övre menyn. Går dessa att få bort?

Dessa streckade kanter är bra för att man ska kunna se vilken länk som har fokus när man navigerar med tangentbordet. Om du tar bort alla visuella hintar blir det ännu svårare för den som inte kan eller vill använda musen.

TesaMedlem sedan jan. 2002133 inlägg

Zcorpan: Det funkade ju! Nu är både ramen borta och paddingen normal igen. :) Tack så mycket!
Det med det streckade kan jag ta eftersom det är helt riktigt som du säger, men min kompis som kollat sidan i IE på pc säger att rutorna som blir inte riktigt ligger där de ska när man klickar så det var mest det jag funderade på.

m_soderlund: Ja, det har jag gjort nu, och fått bort alla utom utom en och det tror jag beror på att jag borde göra om den andra till en class istället, eller har jag fel?

Å en liten fråga till: I IE 5 på pc så blir den övre menyn ihoptryckt (funkar dock på alla andra jag provat), alla kategorierna lägger sig intill varann utan mellanrum. Beror det på att webläsaren inte förstår nåt i koden eller är det bara min kod som är kass?

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)