hej ja undrar vad som är bäst för o designa en hemsida. vill gärna veta hur man kan placera snyggt med css utan att använda absolute position, eller är absolute position de bästa ?
css vs tabeller & frames
3 svar · 397 visningar · startad av kricko5
kricko5 skrev:
vill gärna veta hur man kan placera snyggt med css utan att använda absolute position,
Du kan använda float. Float var designad främst för att flytta bilder och andra element längst till höger eller längst till vänster och låta texten gå runt elementet. I brist på annat är det dock även användbart för att få till layouter med kolumner.
kricko5 skrev:
eller är absolute position de bästa ?
Det är inget fel på position:absolute. Det är ett bra verktyg som kan användas när det behövs. Men det är inte så smidigt om du tex vill ha en sidfot under två kolumner utan att veta höjden på kolumnerna. Ett vanligt misstag är att positionera för mycket. Tex om du vill ha två kolumner bredvid varandra räcker det med att positionera den ena och bara ange marginaler på den andra.
Välkommen till wF förresten. :bire
Jag har lagt länken templatesidan för olika siddesigner skapade med CSS i min signatur. Varannan tråd jag besöker innehåller en fråga som kan besvaras med den länken, så jag tänkte, varför inte? :)