webForumDet fria alternativet

Känna av radbrytning...

4 svar · 648 visningar · startad av MindsEye

MindsEyeMedlem sedan feb. 200160 inlägg

Hur får man ett formulär att känna av att man vill ha en radbrytning genom att trycka Enter istället för att skriva HTML i forumuläret när man skickar infon till en databas? Alltså känna av Enter

Enter

Fattar nu? :)

Tack på förhand!

Jag har kommit på lösningen så ignorera detta inlägg om ni inte vill känner för att skriva av er lite grann... :)

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Hej!

När Ni löser problem på en fråga som lagts in på wF, skriv gärna hur Ni löste problemet då kan fler ha nytta av tråden. En annan gång är det kanske Du som söker efter en lösning och då får Du lättare att hitta ett snabbt svar.

Tack på förhand för att Ni hjälper andra på detta viset!

Mvh Jörgen :)
Moderator wF

------------------
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."

Jag löste det hela så här:
För att få en textarea att skicka med radbrytningar till databasen har man med wrap="physical" i samma tag som textarea. Sen för att plocka ut dom där radbrytningarna ur databasen skapar man en fil som man kan döpa functions.inc (spelar ingen roll vad den heter tror jag) I den filen skriver man denna kod:

<script language=VBScript runat=Server> 
Function Radbryt(rfix) 

rfix = "<P>" & Replace(rfix,vbCrLf, "<br>") & "</P>" 
Radbryt = rfix 

End Function
</script>

Denna fil tillgår man genom att infoga denna sträng i dokumentet man ska använda koden:

<!--#include file="../functions.inc"-->

För att använda scriptet man gjort för att visa radbrytningarna skriver man så här där man vill visa infon från databasen:

<%=Radbryt(rs("postens_namn"))%>

Radbryt är nyckeln, rs är recordset till databaskopplingen. Mer om det hittar ni inne på ASP-avdelningen.

Snipp snapp slut så var sagan slut :) Hoppas att nån får hjälp av detta nu då! För mig var det i alla fall den perfekta lösningen. Fattar du inte vad jag skrev?(vilket man ju kan förstå) maila mig så ska jag försöka hjälpa till på ett bättre sätt ;)

------------------
www.pcpriser.nu

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Hej!

Eftersom tråden blev av ASP karaktär flyttas den till sitt rätta forum, ASP/VB.

mvh Jörgen :)
Moderator wF

------------------
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)