tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Vet inte om jag skriver i rätt forum nu, men jag har problem med att validera en sida. Finns saker som validatorn vill att jag ska använda mig av css i stället.
Länken dit
Vad den klagar på finns bl.a i denna php-kod
$cf->addRow(array('label'=>'Kurzbeschreibung','type'=>'textarea','attribute'=>array(array('name','shortdesc'),array('wrap','soft'),array('rows',2)),'value'=>(isset($data['shortdesc'])) ? stripslashes($data['shortdesc']) : ''));
och jag vet inte vad wrap och soft betyder i detta sammanhang.
Vad skulle man ha skrivit om det vore html och det ska finnas i ett textfield?
Är jag i fel forum? :q Finns väl så mycket duktigt php-folk här så att man inte ska behöva dela upp frågan i två delar ;)
M
//tanten
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Du kanske kan visa HTML-koden som skickas till webbläsaren istället för PHP-koden. Om det är själva PHP-koden du har problem med så är det nog fel forum. :)
Validatorn klarar nog på wrap="soft". Testa ta bort det.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg
zcorpan skrev:
Du kanske kan visa HTML-koden som skickas till webbläsaren istället för PHP-koden. Om det är själva PHP-koden du har problem med så är det nog fel forum. :)
Validatorn klarar nog på wrap="soft". Testa ta bort det.
Här är sidan i stället. länk till sidan
Vad är soft?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
Det finns inget attribut som heter wrap för textarea i XHTML 1.1, och alltså finns inte heller värdet "soft" som din kod lägger dit på wrap... ;)
http://www.w3.org/TR/html4/interact/forms.html#h-17.7
En anna sak som validatorn skriker på är att du utelämnat rows... och i XHTML 1.1 är både rows och cols obligatoriska för textarea... :)
Här är (grund)definitionen för textarea i XHTML 1.1 föresten:
<!ENTITY % textarea.qname "textarea" >
<!ENTITY % textarea.element "INCLUDE" >
<![%textarea.element;[
<!ENTITY % textarea.content "( #PCDATA )" >
<!ELEMENT %textarea.qname; %textarea.content; >
<!-- end of textarea.element -->]]>
<!ENTITY % textarea.attlist "INCLUDE" >
<![%textarea.attlist;[
<!ATTLIST %textarea.qname;
%Common.attrib;
name CDATA #IMPLIED
rows %Number.datatype; #REQUIRED
cols %Number.datatype; #REQUIRED
tabindex %Number.datatype; #IMPLIED
accesskey %Character.datatype; #IMPLIED
>
Tips!
Kör XHTML 1.0 Strict istället - Webben är inte mogen för XHTML 1.1 ännu :)
.. och förutom det är DTD:n för XHTML 1.0 Strict betydligt lättare att förstå sig på än den moduluppdelade DTD:n för XTML 1.1 - men det är även det en annan historia :bire
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Jag har funderat på detta med doctypen också. Killen som gjort scriptet har bara använt denna doctype för just denna första adminsida resten validerar perfect som xhtml 1.0 strict. Hade lite funderingar på om det var meningen att man därifrån skulle kunna fylla på med xml-kod. Men har inte kommit så långt i dessa mina funderingar och lät den därför stanna kvar tills vidare efter att ha
försökt med 1.0 Strict också, men felen blev de samma...
Suck
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Ajo - men för att tackla ditt första problem, är det är väl bara att ta bort/lägga till lite i atributvektorn i PHP-koden (se fetstilen nedan)?
$cf->addRow(array('label'=>'Kurzbeschreibung','type'=>'textarea','attribute'=>array(array('name','shortdesc'),[b]array('cols','80'),array('rows',2))[/b],'value'=>(isset($data['shortdesc'])) ? stripslashes($data['shortdesc']) : ''));
. :bire
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg
jarvklo skrev:
Ajo - men för att tackla ditt första problem, är det är väl bara att ta bort/lägga till lite i atributvektorn i PHP-koden (se fetstilen nedan)?
Bara och bara :) kan ju så lite php... men gjorde som du sa och har nu "finn fem fel" :e
Tack så jättemycket!
Men är fortfande nyfiken på detta med wrap och soft i textareas.
vad jag hittat är detta
The "WRAP=soft" part fixes an annoying problem on default textarea functioning. Without it, the text will continue to the right as long as it goes without wrapping.
Och om det är detta som det betyder och validatorn vill att man ska göra det med css i stället, så känner jag mig väldigt frågande. Hur gör man?
Nu spelar väl detta inte någon större teater på en adminsida. Men det är ju allt som ofta man ser detta, att rader springer i väg åt höger, bl.a. på en del av w3:s sidor.
Ja, ja... får undersöka detta närmare när jag råkar ut för det på en officiell sida... ;)
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
wrap var något jag använde i slutet av 90-talet för att få "radbrytningar rätt i databasen". En luddig förklaring med medvetenhet; jag vet att jag testade det då, men nu vet jag inte om man har någon nytta av det.
Har inte tänkt på hur andra gör, eller om det är ett problem:
Testade med Devgurus exempel som utgångspunkt, utan skillnad. Tar bort det själv nuförtiden eftersom det inte validerar. Bredden sätter jag med width, men hur själva funktionen med radbrytning löses vet jag inte.
Enligt www.devguru.com/Technologies/html/quickref/html_textarea.html är det Netscape-kod också, även om mina tester då gjordes i IE.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Hejsan
J.N. skrev:
wrap var något jag använde i slutet av 90-talet för att få "radbrytningar rätt i databasen".
Men det var då väldans vad jag lyckas hitta gamla och onödiga saker på sidor som för övrigt känns väldigt nya :OO hmm... :)
Nåja jag har lyckats validera sidan nu efter en del pill i alla php-filer och vill tacka er alla för hjälpen och nya kunskaper. :bire