Av en viss anledning vill jag ha ett formulär med följande kod
<form name="form1"
action="mailto:whatevername@hotmail.com"
form method="post" enctype="text/plain">
<fieldset>
<label for="name">Ditt Namn:</label>
<br />
<input type="text" id="name" name="name" size="35" />
<br />
<br />
<label for="email">Email Adress:</label>
<br />
<input type="text" id="email" name="email" size="35" />
<br />
<br />
<label for="comments">Skriv något:</label>
<br />
<textarea rows="9" cols="58" id="comments" name="comments"></textarea>
<br />
<br />
<input type="submit" class="button" value="Skicka" />
</fieldset>
</form>
Övrigt:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="sv" lang=
"sv">
<head>
<meta name="keywords" content="Malin, fotboll," />
<meta name="description" content=
"En hemsida om Malin i Torslanda" />
<title>Kontakta Malin</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="malin.css"/>
<link rel="shortcut icon" href="favicon.ico" />
</head>"
Formuläret skickar inte åäö utan lägger till konstiga tecken. Jag har noterat att gamla sidor med samma formulär som tidigare fungerat inte gör det längre.
Någon som vet?
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Jovisst, det är väl ingen som hindrar dig?
Vad blir problemet, jag kan skriva åäö i det, och ser ditt å, men det kan tydligen inte du?
Vad blir problemet
Jo visst går det skriva åäö men i mailet som foruläret skapar fungerar det inte..
Okej, ser att du redigerat din post, då klarnar det lite mer än med bara formulärkoden. Men, din tillagda html-kod räcker inte heller, det ser rätt ut, det är koden i själva skicka-filen som jag är mest intresserad av.
- Blir det åäö när du skriver ut formulärvärdena?
- Eller försvinner det på vägen i eposten?
- Vilken encoding-typ skickas breven med?
- Har något ändrats på servern eftersom andra också är fel?
1200 inlägg!
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg Du vill alltså skicka formuläret via användares e-post klient utan att gå via ett skript som skickar mail från din server.
action="mailto:whatevername@hotmail.com"
form method="post" enctype="text/plain"
Kommer inte alltid att fungera då inte alla användare har någon e-post klient.
Så kodningen av åäö kommer förmodligen att variera beroende på vilken e-post klient användaren använder.
Adressen till sidan: http://www.dammkullen.com/malin/kontakt.php
formulärposten förhandsvisas som ett mail när man skickar, testa att skriva åäö så ser du vad jag menar. Mottagna mail har samma fel.
Jag har gamla siter på olika servrar samma problem överallt.
Jag vet inte vad du menar med encoding-typ, du kanske kan förklara?
Skicka-filen? fattar inte :r
Märker att jag missade en viktig sak, du skickar breven med vanlig mailto:. Trodde det var mer textutfyllnad än hur du gjorde. :r
Håller med The_Hulk, en serversändning vore att föredra.
Min serverfråga ändras till "har du ändrat din dator", eftersom du har problem. Eller är det flera som har samma problem? Hur vet du att det är fel, är inkommande epost felaktig alltså? Det kanske är så att eposten visas med felaktig teckenuppsättning?
Borde inte åäö fungera om man kan skriva dem med sitt tangentbord, och mottagaren kan förstå dem?
Skrev detta innan din 11.36-post.
Håller med The_Hulk, en serversändning vore att föredra.
Jo visst, förstår hur ni menar. Den lilla tjejen vill ha sina formulärsvar via sin e-post men som sagt det funkar dåligt. Har provat att skicka till mig själv på olika datorer men felet kvarstår. Har också googlat runt lite och flera har tydligen samma problem. Något svar från sökmotorerna har jag inte fått...
webbebba skrev:
...
formulärposten förhandsvisas som ett mail när man skickar, testa att skriva åäö så ser du vad jag menar.
...
Förhandsvisas? Inte hos mig. Provade att skicka ett brev, och det kom ingen sådan. Använder Outlook 2002 SP3.
Skickar aldrig sådana formulär, kan därför inte säga om man kan få upp en förhandsgranska. Har säker inte ändrat någon inställning för detta heller.
webbebba skrev:
...
Jag vet inte vad du menar med encoding-typ, du kanske kan förklara?
...
Vilken teckenkodning du använder. Olika teckenkodning innehåller olika typer av tecken. Det charset du använder är det normala, eller utf-8.
Kan ändras i webbläsaren via Visa-Kodning.
webbebba skrev:
...
Skicka-filen?
OM du skickat via server, hade du haft något liknande send_email.asp|php|aspx etc.
webbebba skrev:
...
Den lilla tjejen vill ha sina formulärsvar via sin e-post men som sagt det funkar dåligt.
...
Men, via en server får man väl sin epost lika bra? Så länge man inte stoppar brevet i en databas, ärendehanteringssystem etc kommer det ju i eposten, det ser man ju ingen skillnad på.
Förutom att man inte kan dölja sin avsändare.
Men, via en server får man väl sin epost lika bra?
OK är väldigt okunnig som ni kanske märker :) Hur ska jag skriva då?
Ingen fara, frågar man inte får man inte svar!
Fråga webbhotellet hur man skickar epost från en webbplats på deras server. Svaret du får är en eller flera av formmail, cgi, asp, php, aspx.
Beroende på dina kunskaper väljer du en, läser igenom och anpassar exemplet till dina förhållanden.
OM du kör fast, vet du var du ska fråga!
Men, hur löser detta problemet med att du har fel på olika servrar?
Vet ej, samma "lilla tjej" har väl inte webbar på olika servrar, som alla blir fel?
SpookMedlem sedan dec. 20041 043 inlägg Borde funka tämligen problemfritt med ett ASP-formmail script.
Kör det själv på en mängd olika siter.
Tack alla som försökt hjälpa till. Ska kolla med mitt webbhotell. Tidigare använde jag telia. På den tiden hade inte de stöd för cgi så mina gamla formulär använde mailto: och fungerade.
samma "lilla tjej" har väl inte webbar på olika servrar,
Nej, det är jag som har gamla sidor på typ spray och andra telefonbolag som jag har haft internetuppkoppling med (konstigt att sidorna ligger kvar då man inte är kund längre).