webForumDet fria alternativet

Ej frames och satsa på tabeller..

7 svar · 399 visningar · startad av Kalle M

Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg

Om man ska skippa frames och bygga allt på tabeller och ha nedrullningsbara menyer längst upp..hur går detta till praktiskt sett? Är det krångligt? Skulle vilja veta hur jag ska gå till väga. Om man text klickar på en nedrullningsbar meny längst upp så laddas ju sidan om på nytt osv..blir det väldigt många liknande sidor man gör eftersom sidan laddas om hela tiden förutom att det byts sida i mitten exempelvis?

Är det krångligt få dit menyerna osv?

Jättetacksam för tips.

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

blir det väldigt många liknande sidor man gör eftersom sidan laddas om hela tiden förutom att det byts sida i mitten exempelvis?

Det finns metoder att inkludera kod från andra filer så man slipper ändra i t.ex. en meny i flera olika html-filer.
Har du tillgång till php på din server?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Du skrev i ett annat inlägg att du kör DreamWeaver...
Om du inte vill blanda in serversidekod, kan du förmodligen ha stor nytta av att lära dig Dreamweaver Templates det blir lite "frame-tänket" under utvecklingen om du använder det, men sidorna skapas "kompletta" utan krav på din server ;)

Ok, men hur är professionella sidor gjorda idag som gjorts utan frames?
Är det mkt svårare att skippa frames?`
Man ser den metoden mer och mer.

Mvh

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

De är gjorda med diverse server-teknoligier i bakgrunden, typ ASP.Net, Jsp, Cold Fusion, PHP etc. Gjorda i CSS om de är nyproducerade.

Hej!

Tack för infon. Jag håller inte på med nån sida just nu men jag är nyfiken då jag eventuellt kanske får projekt längre fram. Både Goggle och Altavista verkar ju ta frames såg jag. Varför föredrar folk frames istället för tabeller?
Det är bra så jag vet när det ena överväger det andra.

Ska jag satsa på frames för att det är enkelt men ta risken att gamla webbläsare och vissa söktjänster inte tar frames?

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Hmm, jag vet inte var du fått din information ifrån, men jag tycker du har fått fel information om några grundläggande saker.

Kalle M skrev:

...Både Goggle och Altavista verkar ju ta frames såg jag. ...

Google skrev:

If fancy features such as JavaScript, cookies, session IDs, frames, DHTML, or Flash keep you from seeing all of your site in a text browser, then search engine spiders may have trouble crawling your site.
http://www.google.com/intl/en/webmasters/guidelines.html

Jodå, både Google och Altavista, liksom "alla" andra sökmotorer indexerar frames, men det innebär inte att det alltid blir så bra, tex där sidor visas utan menyer.
Att då hålla på med javascript för att tvinga in dessa sidor i sitt frameset går, men är omständligt.

Kalle M skrev:

...Varför föredrar folk frames istället för tabeller? ...

Nja, frames står inte emot tabeller. Frames hade(?) sin storhetstid i slutet av 90-talet, och är inte alls lika vanligt nuförtiden, vilket du verkar tro?
Tabeller tror jag kom några år tidigare, och blev ett sätt att göra sidor snygga.

Glada designers (=programmerare på den tiden) kastade sig glatt över en metod att få saker där de ville; man gjorde designen med tabeller. Från början (ja, nästan) kunde man inte placera saker (=text, bilder fanns inte från början) annat än vänster, mitten, höger.

Förhoppningsvis kommer frames att minska ytterligare, och tabeller användas till tabeller, inte design.

Detta rör tiden innan min tid på webben, någon kan säkert klargöra specifikationsutvecklingen i www:s barndom!

Varför tabeller för layout är dumt: http://standardice.com/seybold/

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Runt 1994 så var det ungefär så som JN säger. Allt var riktigt långsamt, ibland svarade inte servrarna, Netscape var det som alla använde. Sidorna var dåligt kodade, ofta i tabeller. Frames såg man lika ofta så vitt jag minns. I alla fall så var frames vanligt på vanliga personliga hemsidor, medan sökmotorerna hade tabeller och använde SSI och CGI.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)