Hej. Jag bifogar en bild så ni förstår mitt problem.
HTML'en består av en tabell med urspringligen 2 rows och tre columns. Jag har nu slagit ihop alla rader på högra sidan (E på skissen). Jag vill nu att utrymmet i columnen ovanför bilden (A) ska vara fast, alltså inte bli högre även om det blir mer innehåll i E. Columnen som ska bli högre är alltså D på skissen.
Hur styr jag detta så att jag får kontroll. Har provat att sätta Height på columnen högst upp, men får det inte att fungera. Finns det något annat sätt att välja vilken column eller row som ska växa?
Jag tycker du ska skippa tabeller för design. Jag förstår inte ens ditt problem, men det är tydligt att tabeller är alldeles för stelt att jobba med. (iallafall om man inte är van)
Vill du göra om din design till en ren CSS design så tror jag dessutom fler vill och KAN hjälpa dig. Har du en länk till sidan?
Tänkte jag skulle försöka besvara frågan istället för att oombedd predika CSS:ens lov om ni förståsigpåare ursäktar en gammal tok :moose
Det enkla svaret är att problemet kommer sig av att höjder i tabeller fördelas lite olika i olika webbläsare när ligger ligger bredvid celler som går över flera rader... Speciellt om du använder en <!DOCTYPE som ställer webbläsaren i "Standards Mode"
En lösning är att göra något i stil med det här istället:
<table border="1" style="height: 400px">
<tr valign="top">
<td>
<div style="height: 100px; background-color: teal; border: 1px solid red">Område A</div>
Område D
</td>
<td>
Område E
</td>
</tr>
</table>
Får du fler tabellproblem så är jag inte den enda här på forumet som behärskar det (helt legitima) ämnet så låt inte CSS-tjatarna avskräcka dig att fråga här om du behöver mer hjälp :birp
Tänkte jag skulle försöka besvara frågan istället för att oombedd predika CSS:ens lov om ni förståsigpåare ursäktar en gammal tok :moose
Jorå, de e helt ok. ;) Men faktum är väl att fler numera behärskar css design än tabelldesign och att man har större chans till hjälp om man kör css. Nu fick han iofs hjälp ändå... :moose
Insider: Ang jobba i ren CSS så är jag inte riktigt med i matchen. Menar du att man ska kunna göra allt utan tabeller? Isåfall hur? Ska man jobba med lager som ska ligga flytande på rätt ställe eller, hur jag jag då när jag vill loopa t ex en tabellrad från min databas? Många frågor...
Jag har inte någon länk till sidan just nu, den ligger inte uppe än...
Du kan nog göra det mesta utan tabeller ja. Studera följande sida: http://webstock.org.nz/
Skulle man bygga upp en liknande design med tabeller skulle det bli ganska många nästlade tabeller. Lägger man dessutom in bilder som bara är till för utsmyckning eller för att fylla ut tomrum (transparenta bilder), direkt i html-koden så får man en väldigt rörig kod. http://webstock.org.nz/ har stoppat all kod som har med utseende att göra i en separat css-fil.
För att visa data från en databas får du gärna använda tabeller, det är inte meningan att man inte får använda tabeller alls. Tabeller ska användas för tabulär data, dvs när data ska presenteras i en listande form.
Brukar du inte tillbringa tid på wF i HTML, XHTML & CSS-forumet?
Om du gör det kommer du att se att css-design är det som gäller.
Oftast i alla fall.
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e