webForumDet fria alternativet

font-size: 82%/150%;

8 svar · 504 visningar · startad av Nipon

NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg

Hej, hej!

Nu har jag fått hjärnsläpp...
Tittade på css:en för en layout jag gjorde för ett tag sen och hittade detta:

font-size: 82%/150%;

Vad sjutton ska det va bra för? Hur tänkte jag då? Hmmm...

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Bra fråga. Det betyder ingenting.

Däremot kanske du tänkte:

font:82%/150% sans-serif;

...där 150% representerar 'line-height'. :)

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Vad bra att du frågade, för jag har tänkt fråga om detta också, men glömmer.
Läste någonstans här på forumet att % på font räknas ut på ett visst sätt och att 10px skulle då motsvara ca.86%.
På ett helt annat ställe, jag minns inte var så fick man rekomendationen att skriva 100% i body och att det då var helt användarens inställningar som bestämde textstorleken. Personen skulle då inte behöva gå in och ändra för att texten kanske blivit för liten. Sedan skrev man antingen mer eller mindre % i resten av sin css i förhållande till denna.
I slutänden kanske det inte blir annorlunda... men det har i alla fall fått mig att fundera. Vill ju vara användarvänlig...
Om 86% betyder 10px och man har sin inställning på extralarge... vad händer då?
Detta var inte ett svar till dig nipon, men jag fortsatte på din tråd :-)

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Nu har jag varit off hela css-biten i ett halvar sa jag foljer inte alls med vad som hander.
Men 72.5% innebar att font-storleken skrivs ner fran att, som standard vara 12px till 10px.
Det gor att du sedan kan anvanda em pa ett handigt satt.
Istallet for att skriva 0.9em for nagot du vill ha 10px stor sa kan du skriva 1em.

Det gor det helt enkelt lattare for dig att rakna. 2.3em som innan din nedskrivning var kanske..28px sa kan du nu skriva 2.8 for att fa 28px.

Eftersom du anvander em kan anvandaren sjalv bestamma vilken storlek han/hon vill anvanda, du stoppar inte anvandbarheten alls.

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Alltsa.
body{font:72.5%/1.8em verdana;}
#hogerkolumn {1.1em;}
#main {1em;}

hogerkolumnen kommer ge besokaren font-storlek 11px.
mainkolumnen kommer ge besokaren font-storlek 10px.

Du stoppar inte anvandaren alls fran att bestamma sin egna storlek.

tanten skrev:

Läste någonstans här på forumet att % på font räknas ut på ett visst sätt och att 10px skulle då motsvara ca.86%.

Det beror helt på vad föräldern har för beräknat värde för 'font-size', eller om det är rotelementet, vilken textstorlek som är webbläsarens normala. Webbläsare har normalt 16px, och 86% av 16px är 13,76px.

tanten skrev:

På ett helt annat ställe, jag minns inte var så fick man rekomendationen att skriva 100% i body och att det då var helt användarens inställningar som bestämde textstorleken. Personen skulle då inte behöva gå in och ändra för att texten kanske blivit för liten. Sedan skrev man antingen mer eller mindre % i resten av sin css i förhållande till denna.

Det är nog samma sak som att inte ange textstorlek alls för body. Det finns inget som säger att man måste ange textstorlek. :)

tanten skrev:

Om 86% betyder 10px och man har sin inställning på extralarge... vad händer då?

Det händer precis vad man kan förvänta sig: textstorleken blir 86% av det du har.

NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg

Ooops... :) Egentligen hade jag skrivit:

font: 82%/150% Arial, Helvetica, sans-serif;

Tack, tack! Line-height var det, ja! Hjärnsläpp som sagt.

wyndanMedlem sedan okt. 200450 inlägg

har för mig att det är bättre att skippa % på line-heighten, dvs bara 82%/1.5 , nånting med att det skalar bättre i gamla webbläsare.

wyndan skrev:

har för mig att det är bättre att skippa % på line-heighten, dvs bara 82%/1.5 , nånting med att det skalar bättre i gamla webbläsare.

Hur det är med gamla webbläsare vet jag inte. Men det är viss skillnad på med och utan enhet på 'line-height'. Om man anger <length> så används det värdet även om du ändrar 'font-size' för elementets barn, medan om man anger <number> så är det beräknade värdet samma som det angivna värdet, så förhållandet mellan radavstånd och textstorlek blir samma även om du ändrar 'font-size' för elementets barn.

Exempel:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
   "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
 <head>
  <title>line-height</title>
  <style type="text/css">
   #number { font:50%/3 sans-serif; background:lime; }
   #length { font:50%/300% sans-serif; background:yellow; }
   p { font-size:200%; }
  </style>
 </head>
 <body>
  <div id="number">
   <p>&lt;number><br>&lt;number></p>
  </div>
  <div id="length">
   <p>&lt;length><br>&lt;length></p>
  </div>
 </body>
</html>

[ins]
[ot]
Det här exemplet gjorde att jag upptäckte en bugg i Opera när det gäller att räkna ut 'font-size'. Jag har rapporterat buggen.
[/ot]
[/ins]

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)