webForumDet fria alternativet

Div, CSS och height: 100%;

12 svar · 648 visningar · startad av andreaswebb

andreaswebbMedlem sedan apr. 2003111 inlägg

Hej på er!

Jag är medveten om att denna fråga säkert ställts 10^6 gånger förut, både här och i andra forum. Jag har sökt och sökt och hittat massor med bra matarial, men har ändå inte nått en lösning. Så nu hoppas jag på att det finns någon som kan ge mig lite hjälp..:o)

http://gd.famstromgren.se/

Som ni ser så vill jag att den vita rutan - oavsett innehåll - alltid ska täcka mins hela vägen ned. Detta lyckas den med, men den täcker också upp mer än vad den behöver. Detta antar jag beror på att den har height: 100%; under ett antal andra Divar.

http://gd.famstromgren.se/css/standard.css

Där har ni CSS-koden som jag använder mig av.

Tacksam för svar!

echoSweMedlem sedan nov. 20041 467 inlägg

Tja

Jag hade gjort såhär (se bifogad).

Du får helt enkelt använda dig av en wrapper som du lägger runt alltihopa, sedan får du anpassa bakgrunden så att den inte ser vit ut hela vägen - genom att använda din header så löste jag det. Säg till om du sedan inte kan en teknik för att positionera dina tabbar inom #head så kan jag hjälpa dig.

Tack ska du ha! Det fungerar kanon i IE7B2 och Firefox, men i IE6 så blir det en marginal mellan menyn och den stora vita rutan. Kan det ha med min float:left; att göra?

Visa screenshot - jag testade i IE också, och där funkade det - vad har du ändrat?

Mellanrummet mellan den vita rutan och knapparna ska inte vara där. Uppträder bara i IE 6. IE7B2 och Firefox fungerar utmärkt.

ie.gif

Hur ser din kod ut då? Du kan sätta position: relative; i din #head och sedan positionera din lista: position:absolute; så borde du få det rätt direkt.

Kollade din kod... Du använder html dåligt för att göra menyn. Använd:
http://www.alistapart.com/articles/slidingdoors2/

Okej, jag ska ta en titt på det imorgon. Tack ska du ha!

Varsågod ;)

Okej. Nu har jag gjort om menyn med hjälp av en osorterad lista. Men problemet i IE6 kvarstår fortfarande. Jag har försökt med att ändra på marginalerna, men det hjälper inte. Det ser ut precis som på bilden ovan.

Tja

Du har en hel del onödig markup i din CSS, men jaja, man lär sig ju efter ett tag :)
Ta bort: "float: left;" från selektorn: #menuContainer så löser det sig.

Så, nu fungerar det klockrent. Jodå, klart att man lär sig med tiden :).
Tack än en gång!

Varsågod ;)
(Markera tråden löst!)

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb