webForumDet fria alternativet

Doctype sabbar clip

13 svar · 655 visningar · startad av M@rtin

M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg

För att undvika felet att Internet Explorer och Opera använder fel boxmodel (räknar in border, margin och padding) så brukar jag sätta:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">

Detta brukar fungera bra men nu har jag upptäckt att clip verkar sluta fungera när jag använder detta doctype. Även overflow: hidden verkar förlora sin verkan men det kanske är en följd utav att clip inte fungerar.

Något som gör det ännu mer märkligt är att när jag förändrar clip recten med javascript så fungerar det helt plötsligt. Så jag skulle kunna göra nån init funtion med javascript som fixar det men det känns lite fult.

Någon som vet varför det blir så här eller har någon lösning på problemet?

Jag hade glömt ange px efter pixlarna i rect() vilket detta doctype verkade noggrannare med. När jag angav det så syns inte det utanför clippet i Opera och Firefox men i IE kvarstår problematiken. Dessutom verkar det som att lagret ändå breder ut sig i Opera och Firefox fast osynligt för onMouseOver knappar jag har i närheten slutar fungera.

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Vad är clip?

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

echoSwe skrev:

Vad är clip?

http://www.w3.org/TR/CSS21/visufx.html#clipping

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Varför skulle man vilja använda det?

Det är användbart till det mesta men scrolling är väl typexemplet.

Glöm det jag sa om javascript problemet, det var för att man nu var tvungen att skriva px även i javascript. Så nu är det löst.

Nu fungerar allt som det ska i Firefox och Opera men i IE6 så ignorerars clip. Har inte testat någon annan IE version.

Har lagt upp ett minimalt exempel både med och utan doctype här:
http://www.endofart.net/slask/without_doctype.html
http://www.endofart.net/slask/with_doctype.html

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Jag blev också nyfiken... men ditt exempel gav ingenting mer än jag kunde se att det inte fungerade i IE. Förstår ändå inte syftet... :q
Exemplet som zcorpans länk ledde till, med al capone, fungerade inte i någon av mina webläsare heller men förstod syftet...
Men scrolling :q menar du då det samma man kan göra med iframe?
Kan du visa på ett exempel i ett sammanhang?
Är ju nyfiken ju.. ;) och vill lära mig :)

Jag trodde det var väldigt vanligt att man använde clip men det kanske det inte är. För några år sedan var det vanligt med dhtml scrollers för att få lite coolare scrollbars än man kan fixa med css. Idag är inte det så vanligt kanske men man kan ändå ha nytta utav clip.

Den sida jag håller på med just nu är http://www.lindkvist-busstrafik.se som i dagsläget inte fungerar så bra i firefox det är därför jag nu gjort om allt men där kan ni i alla fall se ett exempel på hur man kan använda clip.

VirtualMedlem sedan sep. 2005156 inlägg

M@rtin skrev:

Jag trodde det var väldigt vanligt att man använde clip men det kanske det inte är. För några år sedan var det vanligt med dhtml scrollers för att få lite coolare scrollbars än man kan fixa med css. Idag är inte det så vanligt kanske men man kan ändå ha nytta utav clip.

Den sida jag håller på med just nu är http://www.lindkvist-busstrafik.se som i dagsläget inte fungerar så bra i firefox det är därför jag nu gjort om allt men där kan ni i alla fall se ett exempel på hur man kan använda clip.

Den fungerar utmärkt i firefox 1.5.0.1.. Nåt jag missat?

Ja men detta har jag sett förut. Men det var länge sedan...
Har inte flash övertagit detta nu?

Jag har också firefox 1.5.0.1 men 1024-skärm Där blir allt förskjutet till höger så att bara halva texten syns.
Såg att du glömt px på en del ställen i css. allt som är mer än 0 måste ha px efter sig.
Kan ju ha betydelse
Av mindre betydelse är att cursor har inget hand-attribut. pointer heter det som ser ut som hand som pekar. :-)

VirtualMedlem sedan sep. 2005156 inlägg

Såg problemet nu, jag kör med 1280X1024, då såg det bra ut..

Aha märkligt. Men nu har jag i alla fall gjort om hela sidan från grunden med css istället för tabeller och det är då som problemet med doctype vs clip kommer in i bilden.

När det gäller flash så vet jag inte. Gjorde den där sidan innan flash var så utbrett. Nu kan man väl nästan räkna med att 98% har stöd för flash, men jag tycker ändå det är lite fusk ;)

Jag känner mig kluven till flash. Tycker det är jättebra att kunna illustrera saker tredimensionellt med det. Men ha hela sidor, eller menyer uppbyggda med det... Nja, kan vara "flashigt" men stänger definiivt folk ute. Men sånt beror ju också så mycket på vilken målgrupp man har.
Du kan ju åtminstone ha en noscript- funktion på sidan och ge folk möjlighet att läsa innehållet ändå om de skulle ha javascript avstängt .
Det viktigaste ändå tycker jag är att den grupp av människor som behöver höra text, inte bara blinda som de flesta tänker på, utan hela den grupp av människor som inte kan läsa text, bland annat många av våra invandrare, dyslektiker m.fl. ska kunna ta till sig innehållet. Men för det vet jag inte om Doctyper undet html 4.01 fungerar eller om man måste tänka xhtml eller xml för program och apparater som kanske finns i övermorgon.
Tycker personligen att man för nyproducerade sidor kan försöka tänka åtminstone lite framåt, även om vi inte till 100% kan säga vad som kommer. Det är väl där man får försöka lita på att standarder kommer att följas även inom tillverkningsindustrin, samtidigt som vi kan vara tämligen säkra på att fler kommer att surfa på nätet i andra apparater än PC och Mac.
Kan vara svårt att välja...om man vet att sidan inte kommer att göras om inom den närmaste framtiden.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)