Vet inte hur snyggt det är men en lösning är att ändra min-height till typ 98.5% eller vad som nu passar
Sidan blir för hög
12 svar · 474 visningar · startad av maqe
% kommer du aldrig fa ratt. Om anvandaren har 1600x1200 i hojd eller 640x480 i hojd sa kommer 98.5% vara olika stort.
Du far titta pa den sidan du lankade till igen och se vad du gor fel for har fungerar det bra, och har alltid gjort.
Felet jag brukar gora med det exemplet ar att jag lagt footern innanfor wrappern. footern ska ligga utanfor wrappern och belowthebottom innafor.
margin: -Xpx ska vara minus den storleken som footern har och belowthebottom ska vara lika stor.
Om jag tar bort min topdiv jag lagt till som även den ligger utanför wrappern så fungerar ju sidan klockrent, alltså jarvklos exempel är det inget fel på än det är när jag lägger till en "topdiv" utanför wrappern som sidan blir för hög
Ja. Sjalvklart far du det.
japp och eftersom jag har ett grafiskt element där så kan jag inte köra margin-top:-x för då försvinner ju mitt grafiska element
Som jag ser det så är jarvklos exempel gjort för sidor man vill vara 100% säker på att den ska nå botten på skärmen. Om det inte är viktigt, eller man vet att sidan kommer bli tillräckligt lång i alla fall så finns det saker man kan radera i koden och sedan har man inga problem med att lägga dit nya divar...
Du kan testa denna där jag lagt in en div till på toppen...
Hmm..
Tantens lösning funkar bra så länge det handlar om en div som inte är bredare än #container.
Men om det är en lösning där du vill lägga ett "band" som går över hela sidbredden ovanför en container som tar "resten" du tänkt dig kan du t.ex. trixa till det genom att absolutpositionera "bandet" och sedan lägga en div överst i containern som har samma höjd som "bandet".
På så sätt ser du till att #header "petas ner" så att den syns, samtidigt som "bandet" lägger sig över containern (pga att den absolutpositioneras gentemot webbläsarfönstret när den läggs först i koden...
Knöligt ?
Nja - egentligen inte för principen är enkel även om den kanske är svår att beskriva med rätt ord... :)
Testa vetja! http://member.webforum.nu/2241/bottenfast_sidfot_med_bred_header.html
jarvklo skrev:
Hmm..
Tantens lösning funkar bra så länge det handlar om en div som inte är bredare än #container.
Men om det är en lösning där du vill lägga ett "band" som går över hela sidbredden ovanför en container som tar "resten" du tänkt dig kan du t.ex. trixa till det genom att absolutpositionera "bandet" och sedan lägga en div överst i containern som har samma höjd som "bandet".
På så sätt ser du till att #header "petas ner" så att den syns, samtidigt som "bandet" lägger sig över containern (pga att den absolutpositioneras gentemot webbläsarfönstret när den läggs först i koden...
Knöligt ?
Nja - egentligen inte för principen är enkel även om den kanske är svår att beskriva med rätt ord... :)Testa vetja! http://member.webforum.nu/2241/bottenfast_sidfot_med_bred_header.html
Detta skulle kunna fungera om jag kunde centrera en backgrundsbild i wideheader. Men det kanske inte går att lösa?
En lösning är att lägga en bild direkt i koden i wideheader, det ger exakt det resultatet jag vill ha i IE,FF och Safari
i wideheaderdiven
background:url(bild.jpg) #enfärg no-repeat center top;
tanten skrev:
i wideheaderdiven
background:url(bild.jpg) #enfärg no-repeat center top;
Hm att jag inte tänke på det :) ... tack för hjälpen
Har IE problem med absolutpositionerade objekt? Beroende på hur stort webbläsarfönster jag har så får jag ett fel som ser ut som bilden jag bifogar, ändrar jag sedan fönstret litegrann bara så är passar bakgrunderna mot varann. Ökar jag webbläsarfönstret så ser man hur den översta bilden hoppar i steg om 1px hela tiden?