SoulGodMedlem sedan aug. 20051 395 inlägg Jag behöver deaktivera högerklicksmenyn (vill inte någon ska kunna spara mina bildeR)
hur gör jag detta?
Måste fungera både i Iexplore & FireFox.
Vill även få bort WinXp's bildhantering eller vad det är som dyker upp när man har musen över bild.
Hjälp mig någon.
/Martin
SoulGodMedlem sedan aug. 20051 395 inlägg Har läst problemet i Iexplore, men i FireFox fungerar det fortfarande.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg Det finns alltid sätt att komma åt bilderna, t.ex. genom cache-mappen, genom att stänga av stödet för javascript i browsern eller genom att ta ett screenshot. Som om det inte vore nog finns det inställningar i Opera och jag tror att Firefox också kan stoppa script ifrån att känna av högerklick men fortfarande tillåta att övriga javascript exekveras.
Med andra ord: Vill du inte att någon skall kunna spara dina bilder - lägg inte upp dem!
tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg Jag vet inte om det egentligen finns något sätt att helt gardera sig mot bildstölder. Javascript som deaktiverar högerklick är förfärligt irriterande eftersom man ofta vill använda högerklick för andra saker.
Då räcker det med att spara ner sidan så får man bilden ändå, eller så kikar man i koden vilken adress bilden ligger på, eller stänger av javascript eller...
En sak som kan göra det lite besvärligare är att lägga in sina bilder som bakgrundsbilder. Då sparas inte bilderna om någon sparar sidan. Men ändå lätt att hitta via adressen i css-urlen för den som vet hur man ska leta.
Denna lägger man in i headern för att få bort IE-grejen...<meta http-equiv="imagetoolbar" content="no" />
frankofMedlem sedan jan. 20014 275 inlägg Ge up, du kan inte hindra folk från att spara bildena.
JerpaMedlem sedan feb. 20031 749 inlägg Som dAEk^ skrev: Vill du inte att de ska bli "snodda" lägg inte upp dem.
Alernativ:
Lägg ut en väldigt dålig bild
Lägg ut en liten bild.
Lägg en stämpel kvärs över bilden.
Annars - Lägg inte upp bilder som du vill att andra ska sno.
tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg Absolut snyggaste lösningen är tycker jag att man på ett strategiskt ställe lägger in en eller ett par pixlar med annan färg, som inte syns om man inte förstorar bilden väldigt mycket. Det kan man sedan ha som bevis om man hittar sin stulna bild någonstans.
Men hur vanligt är det att folk stjäl bilder? Förut innan digitalkamerornas tid och då det var ett helt företag med långa väntetider för framkallning till diskett med mera för att sedan få upp en bild och bildprogrammen var dyra och krångliga... ja då var det så mycket enklare att stjäla en bild, men i dag?
Vilka stjäl bilder förutom pedofiler?
Eller är jag naiv som tror att det är ovanligt?
blåjeansMedlem sedan sep. 2005585 inlägg Jag har använt det här scriptet, men det kanske du redan testat. (och jag bryr mig inte att folk stör sig på't :bla )
<script language=JavaScript>
function clickIE() {
if (document.all) {
return false;
}
}
function clickNS(e) {
if (document.layers||(document.getElementById&&!document.all)) {
if (e.which==2||e.which==3) {
return false;
}
}
}
if (document.layers) {
document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
document.onmousedown=clickNS;
}
else{
document.onmouseup=clickNS;
document.oncontextmenu=clickIE;
}
document.oncontextmenu=new Function("return false")
</script>
Det är klart folk kan ta bilderna ändå, men det hindrar ju en del iaf. (jo, faktiskt).
Fast om du sparar bilderna i 72 dpi så går de inte att använda till så mycket ändå, det blir iaf inte bra att skriva ut osv.
SoulGodMedlem sedan aug. 20051 395 inlägg Alltså, "blåjeans" är nog den enda som ger ett vettigt svar enligt mig.
Ja, visst, jag vet att man kan alltid komma åt bilderna ändå,
men man vill juh förhindra det så mycket som man kan.
Tackar för alla svar, men speciellt till blåjeans såklart!
FreeZerMedlem sedan jan. 2001777 inlägg PrintScreen + Photoshop
Kul om man skulle kunna inaktivera den knappen med ett script också :)
SoulGodMedlem sedan aug. 20051 395 inlägg Ja, jo, freeZer , självklart vore det önskvärt.
Men iaf, ett högerklicks-skydd får iaf. bort ngra kopior :)
Kolla in HTML Guard om du vill bli ännu säkrare:
http://www.aw-soft.com/htmlguard-security.html
Har inte provat det själv men det låter i alla fall bra.
FreeZerMedlem sedan jan. 2001777 inlägg
SoulGod skrev:
Ja, jo, freeZer , självklart vore det önskvärt.
Men iaf, ett högerklicks-skydd får iaf. bort ngra kopior :)
Varför ska du lägga upp bilder om du är så rädd om dem?
derJonas skrev:
Kolla in HTML Guard om du vill bli ännu säkrare:
http://www.aw-soft.com/htmlguard-security.html
Har inte provat det själv men det låter i alla fall bra.
Avaktiverar den även "Spara sida som..." funktionen i alla webbläsare? Annars får man ju ner alla bilder ändå...
OkkidoMedlem sedan maj 20004 460 inlägg Fy fan vad sana script borde utrotas.
tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg Blev nyfiken på din hemsida...
Aha, det är tjej/porrbilder som ska skyddas... ja du då hjälper nog inga script i världen. Lite naivt att tro att det är internet-amatörer som jagar tjejbilder för att sälja vidare...
tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg :birp
Jag blir jättegärna bröllopsvittne!!! :birp
tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg Intressant artikel! Det här tricket:
""Dra" bilden med vänster musknapp till adressraden"
Gör ju att man att man sedan kan högerklicka! haha... :stud :bla
JerpaMedlem sedan feb. 20031 749 inlägg
Danny skrev:
Intressant artikel! Det här tricket:
""Dra" bilden med vänster musknapp till adressraden"
Gör ju att man att man sedan kan högerklicka! haha... :stud :bla
Prova att ta tag i din avatarbild här på sidan o dra den till adressfältet... Måste bli jobbigt att dra flera gånger... eller så går man till avatarsidan om man inte orkar...