webForumDet fria alternativet

Kolla vad användaren surfar med?

HTML & CSS

8 svar · 644 visningar · startad av paddan

Medlem sedan dec. 2002299 inlägg
Frågan#1

Hej
går det på något viss att kolla om användaren surfar med mobil telefon eller med vanlig dator...vill skicka dem till två olika xhtml sidor.
mvh Martin Sköld

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Såvitt jag vet kan man använda sig av två olika stilmallar för detta.

<!-- För handburna enheter, dvs mobiler, pda:er o dyl -->
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="handheld" href="handheld.css" />

<!-- för datorskärmar -->
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="screen.css" />

Läs mer här: Media types

Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg

om du kollar zcorpans och jarvklos inlägg i min tråd från i går så... kanske du hittar svar. ;)
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=138296

Har kollat runt på er tråd men hittar inte lösningen till mitt problem. Jo visst..jag vet om olika stylechetsen...css och css mobile profile.
Men det jag vill göra är att skicka vidare användaren till en xhtml basic sida om dem surfar med mobilen.
Eftersom någoting kan känna av det eftersom man kan använda två olika sorters stylesheats så borde man även kunna skcika dem till två olika sidor.
Orsaken jag vill skicka dem till en xhtml basic sida är att sidan är gjord i rätt format och i xhtml kod som mobiler förstår.

Mvh Martin

Egentligen precis samma sak som jag frågade om. Hade en mobil css som hade fungerat i ett år, men som av någon anledning inte längre fungerade för en "viktig" mobil och som började läsa screen.css i stället.
Om du nu i stället gjort en basicsida, vilket jag gissar är en skalad version av den du gjort åt stora skärmar. så fick jag rådet att göra det du gjort och zcorpan och jarvklo visade på olika sätt att få mobilen att läsa den sidan i stället.
(Jag hade samma sida men med nästan allt med no-display i css för mobil för att visa mindre och med en body för små bildskärmar från början.)
Att mobilers webläsare är opålitliga kunde jag konstatera efter att ha läst länkarna som ovanstående visade på.
I mitt fall visade det sig att mobilägaren inte hade rätt inställningar nerladdade och därför fick mobilen att läsa screen.css i stället. Hon fick därför scrolla aldeles förfärligt åt alla håll.
Så jag slapp skala index-sidan... nu fungerar det igen.
Läs jarvklos länkar där fanns det hur man ändrar i .htaccess-filen för att styra mobilen till en speciell sida. Jag slapp ju göra det så jag kan inte berätta hur eller hur det fungerade...

Så här ser min lösning ut på det. Problemmet är jo vid nya märken!

If Instr(Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT"),"Nokia") Then
Response.Redirect "mobile.html"
elseIf Instr(Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT"),"MOT-") Then
elseIf Instr(Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT"),"Panasonic") Then
elseIf Instr(Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT"),"SAMSUNG-SGH-") Then
elseIf Instr(Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT"),"SIE-") Then
elseIf Instr(Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT"),"SonyEricsson") Then
elseIf Instr(Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT"),"NEC-") Then
elseIf Instr(Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT"),"SHARP") Then
elseIf Instr(Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT"),"LG") Then

så här står det i en av jarvklos länkar

Att bara söka efter “User_Agent”-strängar som innehåller “Nokia” eller “Ericsson” räcker inte långt i dessa tider när nallefoner börjar innehålla Opera-webbläsare och nallefoner börjat säljas under märket “Vodaphone” … ;)

Och sedan tar han upp det med accept i headern och fortsätter med .htaccess-filen som bästa lösning.
Varför stämmer det inte med det du vill göra?

Men om man får till något i .access-filen så borde det ju inte spela någon roll om det är en ny eller gammal mobil.

Är jag ute och cyklar så får du säga det. Jag förstår kanske inte riktigt din fråga!

Vad var lösningen? Räckte det med det du redan hade? Jag vill gärna lära mig!

jag hittade inga direkta svar på min fråga på dem länkar som jarvklos hade...kanske för att jag inte är så insatt i htaccess. Självklart måste det finnas en bättre lösning på det eftersom två olika css filer kan användas.

Själv har jag inag iderr om hur så denna kod får räcka så länge!

Medlem sedan okt. 200519 inlägg

...har inte läst fööör mycket på följande sida, men det kanske står något vettigt?!

http://wurfl.sourceforge.net/java/wall.php

372 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
220 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
222 ms — ändringar (db)