Ian Hickson, Google, har inspekterat en miljard webbsidor för att ta reda på vilka taggar som är används mest, bland annat. En webbläsare som har stöd för SVG rekommenderas. :)
Google Web Authoring Statistics
8 svar · 547 visningar · startad av zcorpan
hm,
<a> 100%
attribute: target="" ~50%
*burrans*, det är fortfarande riktigt många som sitter och skapar frames i Frontpage. Mooobbat! ;) Självklart är ju inte alla target pekandes mot frames, men den största delen är nog det skulle jag vilja konstatera.
Tack för tipset zcorpan! Mycket mycket intressant att läsa.
Ja tanken är det inget fel på, och genomförandet är säkert utmärkt - Synd bara att sidorna med SVG-bilder inte fungerar ens i den rekommenderade webbläsaren Firefox 1.5 (jag kör en som är uppdaterad flera varv på Win2K Pro) med mindre än att man kollar i källkoden och knappar in URL:erna till dem manuellt
*brrrr* - jag får deja vu-rysningar när jag ser ännu ett klassiskt "best viewed with"-elände eftersom jag lessnade på sådant trams redan i slutet av förra seklet :P
Fast jag kan ju inte låta bli att undra - eftersom jag inte ens fått den av upphovsmannen rekommenderade webbläsaren att visa sidan korrekt - I vilka (icke-beta)-webbläsare har ni fått hans sidor att fungera (och hur ;) )
jarvklo skrev:
Fast jag kan ju inte låta bli att undra - eftersom jag inte ens fått den av upphovsmannen rekommenderade webbläsaren att visa sidan korrekt - I vilka (icke-beta)-webbläsare har ni fått hans sidor att fungera (och hur ;) )
Funkar fint här. Firefox/1.5 XP Home. Du har inte stängt av det inbyggda stödet för svg?
Ser ut att fungera som det ska i Firefox 1.5 under XP Pro.
jarvklo skrev:
Ja tanken är det inget fel på, och genomförandet är säkert utmärkt - Synd bara att sidorna med SVG-bilder inte fungerar ens i den rekommenderade webbläsaren Firefox 1.5 (jag kör en som är uppdaterad flera varv på Win2K Pro) med mindre än att man kollar i källkoden och knappar in URL:erna till dem manuellt
Jag har för mig att 1.5 har en bugg med att om type="" inte specificetats i källkoden så laddas inte SVG:n, men jag kan inte verifiera då jag kör med Trunk... ;)
jarvklo skrev:
*brrrr* - jag får deja vu-rysningar när jag ser ännu ett klassiskt "best viewed with"-elände eftersom jag lessnade på sådant trams redan i slutet av förra seklet :P
Håller med, men å andra sidan så har hixie följt gällande W3C rekommendationer när det gäller SVG, och det har tydligen avslöjat en del buggar i vissa implementationer vilket förhoppningsvis kommer att fixas inom kort (implementationerna alltså). :)
Ajo, men om syftet nu var att leverera information så känns det hursomhelst tveksamt i mina ögon att inte välja ett format som majoriteten kan läsa... Jag är inte i närheten av hixies kaliber som webbexpert, men jag hade nog funderat på att välja ett mer kompatibelt bildformat för det här för att nå så många som möjligt :l