webForumDet fria alternativet

handheld?

11 svar · 559 visningar · startad av tanten

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Går det att på något sätt styra mobiler som inte har stöd för xhtml att visa sidan utan sidoscroll och göra bilder mindre. Det finns redan en stylesheet för handheld och documentet är xhtml 1.0 strict och fungerar helt OK för mobiler med stöd... men inte för andra.
Vet att Opera har någon webläsare som man kan ladda ner till telefonen och att den sedan skalar innehållet, men man kan ju inte uppmana folk att ladda ner den.
Någon som vet vart man kan läsa om detta? Går det på något sätt?

//tanten

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Hmm.. du tar inte och skriver den i WML? Om den nu skall vara anpassad för wapnissar också som inte har telefoner som stödjer XHTML? :)

Ehmm.. var snål på bilder.. ytterst snål på bilder, men i sig så finns det väl någon standard för hur breda bilderna och sidan bör max vara om man skall kunna se den utan att scrolla i sidled? :)

Fredde Mannen skrev:

Hmm.. du tar inte och skriver den i WML? Om den nu skall vara anpassad för wapnissar också som inte har telefoner som stödjer XHTML? :)

Denna wapnisse är ägarinnan till hemsidan §e

Ehmm.. var snål på bilder.. ytterst snål på bilder, men i sig så finns det väl någon standard för hur breda bilderna och sidan bör max vara om man skall kunna se den utan att scrolla i sidled? :)

Till att börja med körde jag alla bilder som bakgrundsbilder och de flesta tog jag bort i css, de jag hade kvar fick vara högst 180px breda och skärmen 240px, men det var för xhtml-mobiler det...
Jag har aldrig gjort något i WML! Så du tror att man kan ha det tillsammans med det andra eller ska man göra en helt ny sida?

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

tanten skrev:

Så du tror att man kan ha det tillsammans med det andra eller ska man göra en helt ny sida?

En helt ny sida! Är det jag syftar på på, men i säg så finns det kanske andra lösningar, jag vet inte!

Men antigen gör man den så den funkar för alla, eller så plockar man ut en målgrupp och gör en för dem. Eller så gör man en för de som har äldre waptelefoner, och en för de med handheld!

maybe maybe not!

Fredde Mannen skrev:

En helt ny sida!

Men oj vad trött jag blev och lat... :x

Tittade in på Nokias hemsida nu och det är tydligen så att mobilinnehavare ska ladda ner och göra inställningar själv för html... för hur sidor ska visas. (om man inte har xhtml-stöd.)
Hittade inte vad som händer om sidan då är gjord i xhtml.
Har aldeles för liten koll på den mobila världen ...

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Du behöver inte göra en ny sida i WML.

Så länge du inte använder tabeller för layout utan använder mer semantiskt korrekt HTML borde mobila webbläsare kunna visa innehållet någorlunda användbart, även om du inte har tänkt på mobiler när du skrev sidan. Vissa mobiler misslyckas ändå, så det kan hjälpa att ha en version utan stilmallar och skript (det blir enklare om du har dem externa)...

zcorpan skrev:

Du behöver inte göra en ny sida i WML.

Så länge du inte använder tabeller för layout utan använder mer semantiskt korrekt HTML borde mobila webbläsare kunna visa innehållet någorlunda användbart, även om du inte har tänkt på mobiler när du skrev sidan. Vissa mobiler misslyckas ändå, så det kan hjälpa att ha en version utan stilmallar och skript (det blir enklare om du har dem externa)...

Just denna sida är gjord för 14 personer varav bl.a.en flänger runt i hela världen och surfar med mobil när det går, annars på hotell. En annan har ingen dator utan bara mobil, En av de andra är funktionshindrad och kollar sidan på 640-skärm, så jag har gjort allt vad jag kunnat för att göra semantiskt riktig kod utan tabeller och sådant. Layouten har fått stå tillbaka en del för funktionaliteten.

Detta står i headern, hur ska jag få dit att en del mobiler ska läsa sidan utan css...
<link media="screen" href="putte.css" type="text/css" rel="stylesheet" />
<link media="print" href="print.css" type="text/css" rel="stylesheet" />
<link media="handheld" href="mobil.css" type="text/css" rel="stylesheet" />

Fast å andra sidan... Om den gör det så kommer det med så mycket som är onödigt att få med. De vill ju i princip bara ha senaste nyheterna om sin häst, inte gammal skåpmat.
Ge mig gärna någon ledtråd.

Himla skönt om jag slipper WML

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Hur du känner av att det är en mobil som surfar till din sida kan vara lite kompliserat eller opålitligt. Teoretiskt sett behöver du bara ha en stilmall med media="handheld" som du har nu, men vissa mobiler läser media="screen" också/istället, vilket gör att det inte ser så bra ut. Ett påligtligt sätt är att lägga till en länk i menyn, "avskalat", "enkelt", eller dylikt, som plockar bort alla länkar till stilmallar och skript. Du behöver något serverskriptspråk för att åsdakomma detta dock. Du skulle kunna sätta en kaka eller en session för att "komma ihåg" vilken version som ska användas över sajten.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Det borde räcka med att kolla HTTP_ACCEPT och anpassa/redirecta efter vad som besökarens webbläsare begär...

Jag gissar nämligen att det är såpass enkelt att det inte finns någon "brusnallefon" idag som inte anger både "text/vnd.wap.wml" och "application/xhtml+xml"/"text/html") samtidigt...

Samtidigt som det väl inte lär finnas någon "vanlig browser" som anger "text/vnd.wap.wml" överhuvudtaget längre (utom någon enstaka flera år gammal Opera - de gjorde nämligen det misstaget under en extremt kort period för några år sedan men fick sluta för att folk blev sura när de hamnade i WAP-läget i Opera på en del vanliga webbplatser pga detta...) ;)

Under Apache finns t.ex. mod_negotiation (eller tillochmed mod_rewrite) att ta till för att styra upp besökaren till olika sidor... Och vill man inte det, så går det naturligtvislika bra att tillhandahålla olika stilmallar med PHP/ASP/m.fl också...

Skamlös självhävdelse: :)
http://xhtml.se/2003/03/14/lyssna-pa-din-webblasare-del-1/
http://xhtml.se/2003/05/20/lyssna-pa-din-webblasare-del-2-apache-och-mod_rewrite/

Tackar så mycket för alla tips och nyttig läsning. Något som jag ska försöka komma i håg till nästa sida med mobilkoppling. Började skala och kände att fasen vad jobb för en enda mobil. Innan jag ändrade accessfilen så ringde jag upp henne för att kolla märke och modell. Skulle jag självklart ha gjort först. Typiskt mig... x(
Nokia 7270 ska väl definitivt klara xhtml!?! http://www.nokia.se/phones/7270/features.php
Måste vara hennes inställningar som spökar, eller?
En sak jag funderar över är att det står på Nokias sida
Huvuddisplay:
* Stöder upp till 65 536 färger på 128 x 160 pixlar...
och jag har 240 pixlar width i body.
Menas det samma sak?
Kan det vara det som spökar?
Har läst någonstans att det är 240 pixlar som gäller för mobiler? Det är ju lätt att ändra till mindre i så fall...
Nu väntar jag några dagar och får se om hon kan fixa sina inställningar eller om det är fel på sidan i alla fall.
Suck!!
Tack än en gång!

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hehe...

Webbläsareländet i "vanliga webbvärlden" är förmodligen bara en västanfläkt mot vad det är i "Mobila webbvärlden" med alla dess varianter av MobilOS och webbläsarkärnor :)

Så det där med 240px bredd är nog bara en "rimlig tumregel" som inte täcker precis allt (ungefär som den sägenomspunna 1.5K-storleksgränsen för WAP-sidor skulle jag gissa :) )

Mer generell info förresten: http://www.cameronmoll.com/archives/000398.html

Lycka till!

jarvklo skrev:

Hehe... :) :)

Mer generell info förresten: http://www.cameronmoll.com/archives/000398.html

Lycka till!

Väldans mycket leenden här ;) Och jag förstår ditt Lycka till...hm...
Under det år som denna css legat däruppe och skvalpat utan några klagomål, så har det tydligen förändrats en hel del.
Sådant som att använda fast fontstorlek till att i dag använda % och em, för alla mått över 5 pixlar, enligt några länkar längre fram i din länk, med mera...med mera...
Får väl börja om från början oavsett hennes mobil.
Jag markerar ditt inlägg som lösningen, för det fanns så mycket nyttigt i din länk. Skulle det ändå inte fungera så... återkommer jag :P

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)