webForumDet fria alternativet

#top verkar inte funka i FF...

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

12 svar · 450 visningar · startad av Travoni

TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg

Jag har stött på ett problem.
Att #top verkar inte fungera i FF. Och lägger lag till ett namngivet ankare i toppen på sidan så fungerar det inte i IE.

<a name="upp">

Hur gör jag för att lägga till ett ankare som tar mig högs upp på sidan som funkar i "alla" webläsare?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det är väll bara att lägga en <a name="top"></a> högst upp och sedan göra en a href="#top"

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Försök med <a id="upp">

GunnarD skrev:

Det är väll bara att lägga en <a name="top"></a> högst upp och sedan göra en a href="#top"

Gör jag det funkar det inte i IE.

Försök med <a id="upp">

Nope. funkar inte det heller.

Titta på denna sida t.ex. http://www.etanol-i-tanken.nu/monteringshjalp.asp Testa att klicka på upp-länken

Du måste ha något ord eller bokstav eller bild eller nå´t i märket.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Travoni skrev:

Gör jag det funkar det inte i IE.

Prova denna testsida: http://www.gunnard.se/test.html har provat den både i FF och IE och den fungerar för mig.

Med tanke på din Doctype, så borde GunnarD:s fungera. Du borde bara lägga in märket antingen i tabellen eller i logodiven. Nu svävar den...:-)

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Det finns en bugg i IE att #top magiskt scrollar till början även om det inte finns något element med id="top" eller <a name="top">.

Det finns en bugg i IE att #top magiskt scrollar till början även om det inte finns något element med id="top" eller <a name="top">.

IE slutar aldrig att förvåna! Tack zcorpan! Alltid roligt att lära sig något nytt :e

pimpNMedlem sedan okt. 200589 inlägg

tanten skrev:

IE slutar aldrig att förvåna!

true, indeed.

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

zcorpan skrev:

Det gör även firefox 1.5 kan jag ju säga. "Det är inte en bug, det är en feature!"

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

echoSwe skrev:

Det gör även firefox 1.5 kan jag ju säga. "Det är inte en bug, det är en feature!"

Det visste jag inte. :) Dock endast i quirks mode. Det finns ingen specifikation som säger att #top är magiskt, därför är det en bugg. ;)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)