lillebrorMedlem sedan apr. 20041 687 inlägg
Hej,
På http://www.flygfyren.nu/index.php visar jag de tre senaste artiklarna på sidan. När jag skriver ut varje artikel hämtar jag även antal kommentarer som användare gjort i artikeln.
I showarticle.php har jag följande kod:
<a name="Comment">Kommentarer:</a>
I index.php har jag följande kod:
<td><a href="showarticle.php?articleID=<?php echo $article['articleID']; ?>#Comment"><?php echo $comment; ?></a></td>
När jag klickar på en "Kommentar"-länk kommer jag till showarticle.php. Det är bara den artikeln som har en kommentar i sig som hamnar vid anchor-taggen i showarticle.php. De andra artiklarna som har 0 kommentarer stannar i mitten av artikeln och når aldrig hela vägen ner. Faktum är nu när jag testade att det är olika från gång till gång om man hamnar längs ner eller inte. Väldigt skumt!
Ja, om det är någon som har en idé om vad det kan vara så hör gärna av er :)
tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg
Har du validerat? Njaa...det ser inte ut så? :OO
Vart vill du ha din <div id="belowthebottom"> </div> egentligen? :q
Som FF tolkar den så ligger den under din högerspalt och över hela sidan. Vilket gör att din vänsterspalt sträcker sig över den. Vilket kan vara en orsak till att anchormärket inte vet vart den ska vara.
Jag skickade ett förslag till dig hur du skulle få ner den diven och lägga sig över foten.
Men förutom det så har du stängt en div förmycket...
"name" kommer försvinna och det är nog bättre om du ändrar det till <a id=".... i stället... :)
tanten skrev:
Har du validerat? Njaa...det ser inte ut så? :OO
Vart vill du ha din <div id="belowthebottom"> </div> egentligen? :q
**"<div id="belowthebottom"> </div>"**är en speciallösning a la Jarvklo. Ursprungligen vill jag ha en design med en header content-del och en footer. Footern skulle anpassa sig till innehållet hela tiden höjdmässigt sett. Var innehållet mindre än en hel skärm skulle footern vara klistrad mot botten. Var innehållet mer skullle footern följa innehållet som vanligt.
Här är ett utdrag ur den tråden http://www.webforum.nu/showthread.php?t=121785:
Kolla koden på
http://member.webforum.nu/2241/okkidos_bilskola.html
Viktigt:
Notera att #belowthebottom ligger inuti #container, och #bottom utanför.
Princip:
Genom att sätta containern till 100%, och sedan "dra upp" sidfoten ( #bottom ) med en negativ toppmarginal får man det att fungera oavsett om det är mer innehåll än utrymme på höjden i #container eller ej.
Trixet är att inse att man behöver "ta höjd" för utrymmet som kommer att hamna bakom #bottom (så att inge innehåll hamnar under #bottom) genom att ha det tomma utrymmet som garanteras av #belowthebottom längst ner inuti #container...
tanten skrev:
Som FF tolkar den så ligger den under din högerspalt och över hela sidan. Vilket gör att din vänsterspalt sträcker sig över den. Vilket kan vara en orsak till att anchormärket inte vet vart den ska vara.
Var det i showarticle.php som detta fenomen uppkom? Jag har gått igenom och validerat den STRICT nu ikväll. Då fick jag felet att högerspalten lägger sig långt ner till höger istället vilkiet inte är rätt.
tanten skrev:
Jag skickade ett förslag till dig hur du skulle få ner den diven och lägga sig över foten.
Följde det med i det CSS-förslag du gjorde i förrgår?
tanten skrev:
Men förutom det så har du stängt en div förmycket...
Jag har tagit bort den diven. Är osäker på om det fortfarande ser bra ut. Ska jag lägga till en clear:both lägst ner efter divarna? När det ser bra ut i FF hos mig ser det dåligt ut i FF hos någon annan. Det verkar aldrig vara lika hos någon :OO
tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg
#content_inline_left {
float: left;
padding-left: 20px;
padding-right: 35px;
margin: 0px 0 0px 0;
border-right: 1px solid #B8B8B8;
width: 460px;
color: #000;/*#7C7C7C;*/
}
#content_inline_right {
float: right;
width: 170px;
margin: 0px 5px 0 25px;
padding: 0px 17px 5px 0px;
color: #000;/*#7C7C7C;*/
}
Med ett snabbt försök till huvudräkning får jag att detta blir 630px+ 30px margin+72px padding som ska få plats i på 740px och så IE:s sätt att räkna ut marginaler.
Bilden du har visar att kolumnen inte får plats och skjuts ner...
Du får fixa med marginalvärdena så kommer högerspalten att flyttas upp.
Nu har jag fått det att fungera...tror jag...