Hej,
Jag har CSS-kod som ser ut så här:
form input, form textarea, form select {
padding: 2px;
font: 0.85em verdana, arial, tahoma, serif;
border: 1px inset #0E3171;
}
Allting med hur forumulären ser ut är bra förutom en sak som jag vill ändra på. Går det i CSS-koden att tala om att input-element där type=submit inte skall beröras av den ovanstående koden?!
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Det finns något i CSS som heter attribute selectors, och dessa låter dig välja ut element där ett specifikt attribut har ett visst värde.
Här är en enkel förklaring: http://css.maxdesign.com.au/selectutorial/selectors_attribute.htm
För välja ut alla input-element som är av typen submit, skulle CSS-koden för detta se ut såhär:
form input[type="submit"] { .. }
Men vänta lite! Tyvärr så har inte alla webbläsare stöd för detta, bland annat IE6 såklart...
Så i dagsläget är inte detta en lösning som fungerar fullt ut, utan det krävs extra jobb. Du måste helt enkelt ge varje input-element en klass, som du sedan styr utseendet på.
Gonatt!
Jag lyckades faktiskt leta reda på just detta:
Så här skrev jag:
form input, form textarea, form select {
font: 0.85em verdana, arial, tahoma, serif;
border: 1px inset #0E3171;
}
input[type="submit"] {
margin-top: 5px;
border: 1px outset #0E3171;
background-color: #DBDBDB;
color: #000/*FD5908*/;
font-weight: bold;
letter-spacing: 1px;
font-size: 11px;
}
F*n...att det aldrig kan få vara enkelt! x(
När ska Microsoft släppa en ny version?! De är ju isärklass sämst på det här med webbläsare!
Det såg inte alltför konstigt ut i IE så det får la duga så länge! Gonatt!
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Jag förstår nog inte vad du egentligen vill åstadkomma med att bunta ihop saker, men i ditt sista inlägg ser det ut som att du vill layouta knappen...
Förslag:
.submit{
}
och i koden class="submit"
Då förstår IE allt utom outset om jag inte minns fel. Men blir väl rätt när 7:an kommer ut.
Du har ju id i dina koder som du också kan använda dig av i css, eller elementnamnen rakt av.
Hur webläsarna påverkas av att du använder ä och ö i koden, som jag förstått får användas i xml och därför inte blir fel i valideringen, men det är ju inte xml-kod för övrigt...
zcorpan... ??? snälla svara Ändras tolkningsläget av det?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
tanten skrev:
Hur webläsarna påverkas av att du använder ä och ö i koden, som jag förstått får användas i xml och därför inte blir fel i valideringen, men det är ju inte xml-kod för övrigt...
ID och NAME måste börja med en bokstav, och får följas av bokstäver, siffror, punkter och kolon. I XHTML får ID inte innehålla kolon eftersom det inte är "namespace valid".
It follows that in a namespace-valid document
\* No attributes with a declared type of ID, IDREF(S), ENTITY(IES) or NOTATION contain any colons.
HTML4 har inte definierat felhantering när en ID eller NAME innehåller andra tecken än de tillåtna. CSS däremot säger att om en identifier inte matchar vad som är tillåtet enligt CSS (vilket för övrigt tillåter åäö) så måste hela stilregeln släppas. Till exempel:
html { background:lime; }
.123, html { background:red; }
...borde ge en grön bakgrund för html. Däremot följande är tillåtet:
.\31 23 { background:lime; }
...vilket skulle matcha klassnamnet "123".
tanten skrev:
Vilket tolkningsläge? text/html har iofs två tolkningslägen, men det gäller bara för kommentarer och läget avgörs beroende på doctypen, så det har nog inte så mycket med det här att göra... :)
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Tack för det uttömmande svaret...
Men likafullt så får jag denna varning när jag tittar på lillebrors sida
line 59 column 12 - Warning: <input> ID "Användarnamn" uses XML ID syntax,
och likadant på lösenord, och det kan jag inte tolka som annat än att det är ä och ö som spökar.
Men, men det är väl jag som petar för mycket. Jag ska :stud
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
tanten skrev:
line 59 column 12 - Warning: <input> ID "Användarnamn" uses XML ID syntax,
Med vad får du den varningen?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Ok, nu förstår jag. I XML är det tillåtet att ha åäö i en ID, men det är det inte i HTML4. Om man använder XHTML 1.0 som text/html bör man inte använda tecken som inte var giltiga i HTML4.
http://www.w3.org/TR/xhtml1/#C_8
tanten skrev:
Jag förstår nog inte vad du egentligen vill åstadkomma med att bunta ihop saker
Vad menar du nu? Bunta ihop saker?
Det jag ville åstadkomma var att sätta lika värden för form input, form textarea, form select där av den första satsen. Sedan vill jag dock att submit-knappen skulle ha ett annat utseende varför jag valde att skriva en sats till där jag exklusivt angav att submit-elementet skulle se ut på ett visst sätt. Varför är det fel?! :OO
Men visst jag förstår att .submit fungerar lika bra. Anledning till att jag tyckte den andra löösningen var bra var eftersom jag inte skulle behöva gå igenom alla sidor med submitknappar och skriva dit klassen i taggen.
Förslag:
.submit{
}
och i koden class="submit"
tanten skrev:
Lösningen är alltså att jag tar bort å ä ö från ID-taggen?