Hej,
Sitter och rensar upp i alla mina inlines i mina htmldokument och nu har jag råkat ut för ett konstigt fel. Rubrikerna på första sidan (de beigefärgade) blir jätte små och konstiga när jag lyfter ut det som står i en inline och sätter det i en klass i den externa css-filen. I nuläget går det ju inte att se vad det står!
CSS-kod:
.left {
font: 15px Helvetica, Arial, Sans-serif;
padding: 5px 5px 5px 5px;
width: 200px;
color: #968E2E;
text-align: justify;
}
HTML:
<div id="content_two_columns" style="height: 750px; margin-bottom: 0px; padding-top: 10px; padding-left: 10px; padding-right: 10px;">
<div style="float: left;">
<div class="left">
» INLOGGNING
</div>
Any idea?
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Varför texten blir så liten att den inte går att läsa är omöjligt att se, men den har ärvt det någonstans i från.
Om jag inte minns fel så fanns detta i en vänsterkolumn, högst upp och då tänker jag så här. Har förkortat ditt långa divnamn :-) So my idea...
<div id="left">
<h3>
» INLOGGNING
</h3>....
och sedan formuläret för inloggningen
och några divar eller p eller vad du har ända ner till foten innan du avslutar denna
</div>.
och css för detta
h3 {
font: 15px Helvetica, Arial, Sans-serif;
padding: 0px 0px 0px 0px;
width: 200px;
color: #968E2E;
text-align: justify;
}
Eftersom h3 har egna globala "avstånd" så tog jag bort dina så länge...
#left {
height: 750px;
margin-bottom: 0px;
padding-top: 10px;
padding-left: 10px;
padding-right: 10px;
}
Skulle texten ändå bli liten så får du ha #left h3{} i stället
Det löste sig. Det visade sig att det fanns en " som jag felaktigt skrivit dit. Nu har jag gått igenom och så långt det går separerat CSSen från HTMLen. Dock upplever jag det svårt att veta när det är OK att göra en "inline" och när jag ska skapa en class för det ena och det andra.
Hur organiserar ni er CSS kod? Har ni alla <p>-klasser efter varandra (om ni nu har flera) eller grupperar ni dem efter funktion? Tips och synpunkter skulle uppskattas då jag försöker komma fram till vad som passar mig bäst! :)
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Först har jag alla element, sedan klasserna och sist divarna, alla i bokstavsordning...
ibland men mycket sällan har jag något "knäppt" sist. Sådant som måste läsas sist av webläsaren...för att fungera.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg
lillebror skrev:
Dock upplever jag det svårt att veta när det är OK att göra en "inline" .
Enda gången jag tycker det är OK att ha en inline är när man vet att det bara är en enda gång man ska styla något speciellt, något som aldrig kommer att upprepas senare på någon annan sida.
Jag försöker hålla mig till att bara ha klasser på "text" inte på ytorna som texten ligger i. Men det är nog mer en vanesak hur man gör.
Försöker få så lite kod som möjligt både i html och css, vilket du kanske märkte i mitt exempel ovan, när jag gjorde om din. Blir så mycket enklare att komma i håg en h3:a än en massa annan kod...