webForumDet fria alternativet

Måste markera text för att den ska synas?!

HTML & CSS

10 svar · 459 visningar · startad av richardjoha

Medlem sedan okt. 2005787 inlägg
Frågan#1

Som de ser ut nu måste jag markera texten för att den ska synas trots att den inte har samma färg som bakgrunden och när jag sedan "släpper" markeringen syns texten utan problem. Vad kan detta bero på?

Kolla bifogad bild. (övre bild, som det ser ut när man laddar om sidan | undre bild, när man markerar. )

bild.jpg
Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Slår vad om att det, trots att du hävdar motsatsen, är så att texten har samma färg som bakgrunden. Du kanske inte har skrivit det i html-koden, men du kanske har färgat den mha css eller liknande?

Hur som helst, det går inte att svara på det utan att se kod. Så visa kod! :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Peeer skrev:

Slår vad om att det, trots att du hävdar motsatsen, är så att texten har samma färg som bakgrunden. Du kanske inte har skrivit det i html-koden, men du kanske har färgat den mha css eller liknande?

Hur som helst, det går inte att svara på det utan att se kod. Så visa kod! :)

Tänkte också det... men den teorin faljerar när man ser att endast halva rubriken är markerad :) skumt

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Danny skrev:

Tänkte också det... men den teorin faljerar när man ser att endast halva rubriken är markerad :) skumt

Sant, såg inte det. Något mysko javascript som döljer lager eller liknande kanske!?

Men som sagt, går inte att ge ett konkret svar utan kod!

Såhär ser koden ut.

<div class="kommentarbox">
	<h2><? echo l('addcomment') ?></h2>	

<form method="post" action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>">

<p><? echo l('comment'); ?></p>
	<p><textarea name="text" class="text" rows="5" cols="5"></textarea></p>
	<p><? echo l('name'); ?></p>
	<p><input name="name" type="text" class="field" id="name" /></p>
	<p><input name="id" type="hidden" id="id" value="<? echo $_GET['id']; ?>" /></p>
	<p><input name="commentspage" type="hidden" id="commentspage" value="<? echo $tillbaks; ?>" /></p>
	<p><input name="comment" type="submit" value="<? echo l('sendcomment'); ?>" /></p>
</form>

</div>

och css´en..

.kommentarbox { padding: 8px 0 10px 10px; margin: 0 0 10px 0; background: #f4f4f4; }

Grejjen är att det verkar vara background: #f4f4f4; som strular, om jag tar bort background: #f4f4f4; syns texten utan problem, men det verkar som om det hamnar som ett lager över texten...

Men jag vill ju ha min grå bakgrund! :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Är det bara i IE som problemet uppstår?

Förmodligen har det med bredden på nåt lager att göra. Jag hade samma problem på en sida en gång och Palle hade en lösning. Jag ska se ifall jag hittar den tråden.

r/ http://www.webforum.nu/showthread.php?t=111936&highlight=markera

I Firefox fungerar det utmärkt, man behöver alltså inte markera texten.

Men ska testa http://www.webforum.nu/showthread.p...ghlight=markera så fort jag käkat.

En bugg i IE.. man måste bestämma bredden med antingen width:100%; på formuläret.. alt. en fast bredd, ex. width:250px;

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Det låter som att IE6 behöver hasLayout på formuläret. Om du inte vill ange en bredd kan du använda tex zoom:1 istället.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

richardjoha skrev:

En bugg i IE.. man måste bestämma bredden med antingen width:100%; på formuläret.. alt. en fast bredd, ex. width:250px;

Ungefär exakt det vi kom fram till ifall du läser mitt inlägg och följer länken. ;)

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Det finns situationer då man inte kan/vill ange höjd eller bredd, då kan det vara bra att veta andra metoder för att trigga hasLayout för IE6. :)

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)