webForumDet fria alternativet

Problem med table

13 svar · 602 visningar · startad av flumpa

flumpaMedlem sedan jan. 2003247 inlägg

Hej

Jag tänkte kolla om någon vet varför tablen med skuga överst och underst på min sida får ett tomrum och att jag inte har någon kontroll över storleken?

http://www.gaspop.com/flumpa/Index.html

Vill att dom ska vara 15 pix höga.

Tack på förhand

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Bilden är 15px hög men du har angivit i th att den ska vara 19px.
och i den nedersta att den första td ska vara 19 hög och då blir resten av raden lika hög...

Jag har ändrat det till 15 pix men det hjälpte inte mycke

nidronMedlem sedan jan. 2005257 inlägg

Har du sett sidan i IE? IE gillar inte .png så hemskt mycket =o)

Aj, det har jag inte gjort efter att jag la in Png bilden

Av vad jag kan se så har du samtliga tre sätt att styla ;)
Någonstans bland dessa kan du försöka med att tabeller ska ha -5px eller nåt på top och se hur det fungerar. Men jag undrar om du inte först måste få bort det "gamla" sättet att presentera table på. Du får testa. :OO

Nä att lägga in -5 fungerade inte eller =(

Men hur som helst, jag har inte en aning om dom olika sätten att styla.
Gör allt mitt kodande i Dreamwaver. Så var hittar jag mer information om hur jag ska
"styla" minna tables rätt?

Jag känner inte till något om någon av dessa program, men tycker att jag sett i tidigare inlägg att man kan få t.ex dreamweaver att koda efter en speciell Doctype. Om du kan ställa in den på html strict i stället för transitional, så bör du få bort en del av de gamla sakerna.
Men om detta finns det säkert någon som kan ge dig riktigare direktiv än jag.
Testa med att lägga in denna i stylen som finns i headern.
table{
margin-top: -5px;
}
Tycker det borde fungera... :OO

Det fungerade fint på den övre, hur gör jag om jag vill att den längst ner ska lägga sig rätt.
provade med,

margin-botten: -5px;

Men de gick inte.

Men nu har jag fått ett nytt problem i ställe.
Text bilderna har åkt utanför tablen, kan man göra en class bara för den övre så
inte alla andra blir påvärkade av margin-top: -5px;?

Sen prove jag med att convertera sidan till XHTML men då blev den helt förstörd i FireFox.

flumpa skrev:

margin-botten: -5px;

du skrev väl bottom?

flumpa skrev:

Men nu har jag fått ett nytt problem i ställe.
Text bilderna har åkt utanför tablen, kan man göra en class bara för den övre så
inte alla andra blir påvärkade av margin-top: -5px;?

Jag såg nu att du hade fler än tre tabeller. så då får du göra en class av det i stället och ha den på den stora i mitten. Den som omsluter alla de mindre och då kan du ha margin-bottom i samma class.
typ:
<table width="806" class="tabell"> Jag tog bort det som är "gammalt"
och

.tabell{margin: -3px 0; border: none;}

Sen prove jag med att convertera sidan till XHTML men då blev den helt förstörd i FireFox.

Och eftersom FF visar rätt så är det så din sida egentligen ser ut ;)
Stanna du kvar i html, men börja ändå med att ta bort alla attribut som är deprecated och ersätt med style. Om det känns jobbigt i början så får du det så väldigt mycket enklare sedan.

ja du, det hjälpte inte mycke på den undre.

Bilden nere repeterar sig själv neråt.
så då borde den här fungera
.botten{
background: url(hud/trans_botten.png) repeat-x; width: 774px; height: 15px;}

<th width="774" height="15" nowrap background="hud/trans_botten.png">
och denna rad får i stället bli<th class="botten">
Hoppas det fungerar...

Coolt det fungerade.

En sista sak

bakgrunds bilden längst upp i vänster hörn, hur får bort mellan rumet?

Jag ser att du expeimenterat i natt... :) (y)
Nästa steg är kanske att du gör en bakgrundsbild av bannern och lägger in den i en top-div i stället för i en tabell också ;) och så har du blivit av med en massa kod.
Så tycker jag att du ska plocka bort alla style du har i headern och lägga in dem i din mall.css i stället. Dessa är ju någonting som ska följa med hela siten och inte bara användas på den här sidan :q
Fördelen med detta är att servern bara behöver läsa informationen en gång och det går desto fortare att ladda ner sidan när användaren klckar vidare.
Som svar på din andra fråga i forumet, så tror jag att du ska använda .gif när du har dem som bakgrundsbild. png-bilder är också onödigt stora ännu så länge.
Vad du ska tänka på är bara att när du gör om dem att innehållet verkligen är 15px hög, så du slipper repeat-beteendet. De du gjort nu är nästan 79px/cm i stället för 72. Så din bild i vänstra hörnet repeterar sig själv, därför den vita kanten, testa med detta
.TopLeft{
background: url(hud/trans_L_top.png) repeat-x right bottom; width: 15px; height: 15px;}
Risken finns att det blir en mörk rand längst till vänster då, då får du kanske minska width...
Men ännu hellre gör om dem till gif...
Sedan en annan sak. Det sägs att man ska undvika _ i bildnamn för att en del webläsare har problem med detta. Vet inte om det är helt sant, men det är ju lätt att låta bli. ;)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)