Problem med adress i validering
7 svar · 458 visningar · startad av Jerpa
Ändra & till &
Lite följdfrågor som jag inte förstår. Men det har med fonterna att göra och med dubbelfnuttar, mer förstår jag inte. Har läst på W3.
EDIT/ Såg att jag lagt tråden på "Kolla min hemsida" och inte på "HTML, XHTML & CSS", någon kan ju vara vänlig och flytta den.
Varför har du angett samma font-family överallt? 'font-family' ärvs, alltså räcker det att ange det på rot-elementet (eller body). Samma med 'font-size', 'line-height' och 'color'. För 'font-family' bör du ange en generisk font som sista alternativ, i det här fallet 'serif'. För övrigt, är du säker på att du vill ha verdana och arial som andra och tredje alternativ (då de är sans-serif-fonter, medan georgia är en serif-font)?
body { font-family:Georgia, serif; ... }
Det är inget jag har tänkt på utan bara skrivit vidare... samt att de gamla css-mallarna har varit så. Har inget bra svar.
Men tackar för den bättre beskrivingen som nu var på svenska.
Samma med 'font-size', 'line-height' och 'color'.
Men med färgen måste jag vel kunna skriva in i de olika ".rubrik{}"
Om man vill ha olika färger på olika rubriker så att säga.
Flyttas från Kolla min hemsida!
Ja visst, jag bara nämnde några egenskaper som ärvs, det finns andra också.
Jag kan passa på att tipsa om att använda de elementtyper som redan finns i HTML istället för att använda egna klassnamn och <br> här och var. Till exempel <h1> till <h6> för rubriker, <p> för stycken, <ul> för listor, osv. Det blir mer attraktivt för sökmotorer och enklare att använda för personer som använder hjälpmedel, bland annat. :)
Ahh tack för tipsen.
Kom på nu att jag tog en gammal hemsida och gjorde om den.
Dock var den lite äldre än den jag hade senast då jag fick mycket mycket hjälp av jarvklo. Där hade jag det mesta o känner igen <h1> <p> <ul> osv...
Men nu orkar jag inte göra om det då jag äntligen har orkat mig upp att göra en sida på snart ett år. Det får bli i nästa version eller nästa fas.