K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Hejsan,
Ogillar egentligen pop-up-fönster. Men till mitt syfte skulle jag behöva ett. Går det fixa till en CSS-hover eller liknande så ett semi-transparent lager öppnas när besökaren för muspekaren över en text?
Hur är det med webbläsarstödet på en sådan funktion?
Tacksam för exempel på hur man kan göra. :)
mvh Jörgen
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Ska den försvinna när man tar bort pekaren?
Tror du blandar ihop begreppen lite. Jag tror inte att det du vill i det här läget är att undvika javascript, utan undvika popup-fönster.
Beroende på vilka krav du har går edt att lösa på olika sätt. Ska det bara avra text i rutan kan du bara sätta title="Lite tesx" på valfri HTML-tagg för att visa en ruta med text när musen hålls över. Vill du även ha med bilder eller om det är ett absolut krav att rutan ska vara semi-transparent så går även det att ordna.
Jag har själv ett javascript för detta syfte, som är väl fungerande crossbrowser och mellan olika versioner, dock vet jag inte var på hårddisken jag har lagt det. Ska leta lite.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Här finns en hög med javascript om det är som nitro2k01 säger-
http://www.bosrup.com/web/overlib/
Jag har även lagt upp ett exempel utan script och bara css här på wf, men hur sjutton hittar man dit härifrån??? :r
tanten skrev:
Jag har även lagt upp ett exempel utan script och bara css här på wf, men hur sjutton hittar man dit härifrån??? :r
http://www.webforum.nu/search.php? :)
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Ändrat sidan. Länken som fanns här förut finns i ett senare inlägg.
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Nej, jag blandar inte ihop. Jag vill inte använda javascript. Jag vill däremot ha upp en ruta som jag kan lägga text och bild i. Ingen title-text alltså. Bäst hade varit att kunna stänga den med ett kryss eller dylikt, men det går även bra att den försvinner när muspekaren tas bort.
Ska kolla på din länk tanten. :)
Följdfråga, varför vill du inte anväda javascript?
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg
nitro2k01 skrev:
Följdfråga, varför vill du inte anväda javascript?
För att informationen ska vara tillgänglig för alla, även de med javascipt avstängt. :)
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
K@llen skrev:
För att informationen ska vara tillgänglig för alla, även de med javascipt avstängt. :)
Javascript förhindrar inte (nödvändigtvis) tillgängligheten...
zcorpan skrev:
Javascript förhindrar inte (nödvändigtvis) tillgängligheten...
Följdfråga: Hur får du informationen att visas om javascript är avstängt då?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Genom att låta bli att dölja det... :) Exempel.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Jag har ändrat sidan nu... http://gotlandssidor.se/exp/exp.html
Finns det någon som känner igen detta?
Jag har tappat bort länken efter en datorkrasch, men det var en kille som bjöd på en del css-tips i stället för javascript.
Jag har sökt men hittar inte tillbaka. Tror han var engagerad i zengarden...
Fungerar sidan i opera?
tanten skrev:
Fungerar sidan i opera?
Ja, den funkar på samma sätt i Opera som i FF. :)
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Ok...
Tills någon eller jag hittar länken så ska jag försöka komma i håg vad det stod där.
IE har dåligt stöd för hover effekter på annat eller inget annat, än länkar och för att det ska fungera så ska man använda <a href...>, dölja den så gott det går och altså lura IE...
Det sägs att det ska bli bättre med IE7 men det tar ju ett tag tills den kommer och ännu längre tills de flesta använder den.
Så av vad jag förstod så är detta ett av få sätt att göra det på.
Kopplar du bort css på min sida så blir det ju ett lite icke användarvänligt resultat.
Det går ju att förstå att läsa det... men lite knöligt är det...
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Din sida fungerar ju i IE 5.5 Mac, men å andra sidan verkar du använda dold länk. :)
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Ja det var det jag menade. En enda lång dold länk... ;)
Kul att den fungerade för Mac också då. :bire
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg En liten knasighet såg jag nu på IE Mac, bilden hamnar under texten. ;) I de andra webbläsarna hamnar bilden över texten. Kanske går lösa med z-index eller något?
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Ingen aning... Du som har Mac och kan se resultatet får testa. Berätta gärna hur det går...
Kanske måste man ha absolut position på länken... :OO