webForumDet fria alternativet

Firefox

6 svar · 302 visningar · startad av SoulGod

SoulGodMedlem sedan aug. 20051 395 inlägg

Har ett problem.
Har gjort ca 10 hemsidor, och använder mig ofta av CSS
med att göra "ramar" (linjer runt tabeller och liknande)

Det blir jättesnyggt i IE , men ser förjävligt ut i FireFox.

Hur gör jag för att "ändra" detta, så det blir snyggt i firefox också?

carl_xMedlem sedan mars 20001 680 inlägg

SoulGod skrev:

Har ett problem.
Har gjort ca 10 hemsidor, och använder mig ofta av CSS
med att göra "ramar" (linjer runt tabeller och liknande)

Det blir jättesnyggt i IE , men ser förjävligt ut i FireFox.

Hur gör jag för att "ändra" detta, så det blir snyggt i firefox också?

Genom att följa standard?

InsiderMedlem sedan jan. 20001 003 inlägg

Kan du visa ett exempel på hur du gör "ramar"? Länka gärna till en sida med samma problem.
Jag brukar använda {border:1px solid #000;} om jag vill ha en enkel linje runt min bild tex.

Jag gjorde en sida idag t.ex...
http://soulgod.no-ip.info/daladomare/

Och "standard".. jag använder verktyget i Dreamweaver 8 för att göra det,
är det fel?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg

Att använda DW är inte automatiskt fel - Förmodligen är det bara en fråga om hur din DW är konfigurerad...

Ett sätt att få det "ganska lika" i MSIE och FF är att använda denna <!DOCTYPE

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

- HUr du gör det finns t.ex. beskrivet på http://www.macromedia.com/devnet/dreamweaver/articles/validate.html

Kör du "utan <!DOCTYPE" - som du verkar göra nu av vad jag kan se via din länk - så blir det lätt stora skillnader i hur MSIE och "resten av webbläsarna" tolkar/hanterar din kod.

DW är hyfsad på att kolla din kod - men du måste ställa in den rätt och var noga med att kolla upp de felmeddelanden du eventuellt får när du gjort den inställningen (speciellt i HTML-läget ;) )

Nackdelen med att ändra dina inställningar (dvs lägga till <!DOCTYPE) är väl dock att det du hittills gjort antagligen kommer att "se lite sämre ut" även i MSIE när du gjort dem, och att du får börja testa dig fram till en del nya sätt att att få till det precis som du vill... Men då slipper du iallafall antagligen bråka med de värsta skillnaderna mellan MSIE och just FF iallafall ;)

Lycka till :bire

echoSweMedlem sedan nov. 20041 467 inlägg

Så vitt jag kan se så ser det lika extremt fult ut i både FF och IE. Angående din CSS som du hade fel i så har jag redan hjälpt dig i din andra tråd.

Den svarta linjen som löper kring blockelementen skapas mkt enkelt via CSS och XHTML och med en CSS-layout istället för en tabellbaserad.

Tack så mycket för all hjälp.
Och ang. din kritik echoSwe > Sidan är inte snygg, men jag går bara efter skissen jag fått, så har inte så mycket val.

Men om du har några tips på hur det kan bli snyggare, så kommer det upp en tråd under "Kolla min hemsida!" inom kort.

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb