FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg Hej!
Jag har med hjälp av en CSS-kunnig vän försökt få till lite olika grejer.
Nu funkar inte det, så jag frågar publiken istället :)
Problem 1:
Tabellen/cellen på följande länk ska ha en dynamisk höjd så att oavsett skärmupplösning ska de nordiska flaggorna och Namn C 2006 ligga längst ner, den engelska flaggan i mitten och loggan längst upp. Jag har gjort det med en tabell för att visa hur det ska fungera. Går det att göra med CSS? I så fall hur?
CSS-baserad
Tabell-baserad (så här ska det fungera)
Problem 2:
Följande utspelar sig endast i Internet Explorer och om jag använder mig av en frame för att adressen ska vara "statisk". Genom att gå in på följande länk, så laddas sidan i en frame. Klicka sedan på en flagga för att komma till nästa sida. Där kommer det fram en scroll i sidled som "scrollar bredden för scrollen i höjdled". Scrollen i sidled kommer fram om fönstret blir så "litet" så att scrollen i höjd kommer fram för att scrolla i höjdled, så ser du ingen bör du minska fönstret. Detta fungerar i FireFox utan problem.
Om du istället går in på följande länk, så laddas sidan utan frames, klicka på en flagga så ser du att det fungerar.
Jag har försökt ta bort scrollen i sidled med "overflow-X:hidden" både på index.asp som sätter framsen och i body i CSS-filen, men inget påverkar. För att sidan ska vara centrerad används bl.a. "position: relative;" i CSS-filen, om jag sätter den till absolute (blir inte centrerad då), så försvinner scrollproblemet.
Oavsett frames eller inte, så ser man inte det som ska vara längst ner på sidan, dvs Namn C 2006. Det försvinner när det är centrerat.
Någon lösning på detta?
CSS-filen som används
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Jag skulle vilja tipsa dig om att se till att du inte har några kodningsfel på sidorna innan du gör mer försök att få det att fungera. Både på sidorna och i stylesheeten. Och att du har Doctypes på alla länkar du visar.
När det är gjort ska vi säkert kunna hjälpa dig med designen, om det finns några problem kvar när du fixat det vill säga.
FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg Både stylesheeten och sidorna "efter flaggorna" är skapade med Dreamweaver, så jag förutsatte att de var korrekta. Och anledningen att jag skriver här är givetvis att det är något fel och undrar om någon vet vad, inte att bli tillsagd att rätta felen som jag inte vet vilka det är.
Doctype har jag medvetet tagit bort på tabell-sidan, för annars fungerar inte tabellens höjd som jag vill visa hur jag önskar det.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Ser att jag var lite luddig när jag skrev kodningsfel. Jag menar sådana fel som man kan se när man validerar sina sidor. Du får då också veta vilka felen är och kan rätta dem.
Jag tror nämligen inte att du gjort några egentliga fel på sidan för övrigt när det gäller att visa det du vill, åtminstone inte den som är utan frames och tabeller, men att webbläsarna inte vet hur de ska tolka koden.
Som exempel på fel här är den cssbaserade länken 27valieringsfel och
och sedan den sista som du tycker fungerar rätt57 valideringsfel
Om det är något av dessa fel du inte förstår så finns det säkert någon som kan hjälpa dig. Men grunden måste oftast vara rätt innan man rättar eventuella designfel.
Hoppas du förstår vad jag menar nu... Det var inte meningen att göra dig arg.
FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg Tack för tipset angående det. Nu är alla fel åtgärdade.
Men dessvärre är alla fel/problem jag beskrev i första inlägget kvar :(
blåjeansMedlem sedan sep. 2005849 inlägg Jag har samma problem med scrollen i sidled i IE, men har inte fått nåt svar på min fråga om det heller... :(
Så jag hoppas också nån kan hjälpa till här!! :)
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Jag la till denna i din css:
#tabell{
height: auto;
float: left;
}
Och lade till diven på din sida runt tabellen. Tabellen tryckte bort din #siteInfo...
Jag flyttade även ner den andra </div>efter tabellen så att det ser ut så här på slutet:
</table></div>
<div id="siteInfo">
Namn © 2006
</div></div></div></div>
</body>
</html>
Om det inte fungerar nu så har jag glömt någon ändring jag gjort innan jag gjorde tabelldiven. Men hos mig fungerar det med bägge sakerna. texten syns och scrollen är borta tills man drar ihop sidan.
FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg Om jag nu gjorde rätt, så blev det inte riktigt bra. Speciellt inte i FireFox.
<div id="tabell">
<table border="0" width="440" cellspacing="0" cellpadding="15">
... massa kod ...
</table>
</div>
<div id="siteInfo">
Namn © <% =Mid(Date,1,4) %>
</div>
</div>
</div>
</div>
</body>
</html>
Resultat IE - Scrollen kvar och texten är egentligen inte där jag vill
Resultat FF - Bakgrunden försvann och texten ligger egentligen inte där jag vill
För att visa hur det är tänkt att det ska se ut i slutet gjorde jag sidan vänsterställd. Då fungerar nämligen "allt"...
Vänsterställd sida
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Då hade jag tydligen gjort någon mer ändring och jag stängde ner förut utan att spara...Tänkte mig inte för...
Hinner inte göra någon ny koll nu, men kommer tillbaka senare i kväll.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Det blev sent i går och jag satt och stirrade på din sida och fattade inte alls vad jag hade hållit på med tidigare under dagen.
Jag ser ju direkt att den lösningen jag skickade till dig inte är den rätta. Ledsen för det.
Sidan är kodad på ett sätt som jag inte är van med och när det inte finns ett naturligt flyt på kolumnernas innhåll, så blir jag lite lost.
Det finns divar som inte har några egna värden som width och height utan styrs bara av classer och då har jag inte kunskaperna om hur man får nästa element att lägga sig under på ett naturligt sätt, inte heller hur man får dem att låta bli att ärva andras färger m.m.
Så nu ägnade jag mig åt bara nedersta texten och scroll... De ändrade färgerna är jag säker på att någon annan kan hjälpa dig med.
Din "fot" kallad siteInfo, har ingen "gräns" att förhålla sig till, och lägger sig därför bakom annat.
Det den har nu är tabellen vi skapade igår och för att få den att krypa fram så satte jag margin top på din "siteInfo".
Nu försökte jag att ge din #pageCell ett värde och och tror att jag fått det att fungera med att få bort scrollen.
Men jag är osäker på om detta kommer hålla om du får ännu fler saker i högerkolumnen.
Jag ändrade detta igen...
</table>
</div></div>
</div>
<div id="siteInfo">
Namn © 2006
</div></div>
Skickar med hela css.
Så kan du ju testa och se vad du tror om det.
En bild hur divarna förhåller sig i IE
FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg Det går frammåt :)
Har implementerat din lösning på sidan och nu ser man texten.
Men scrollen är fortfarande där när man använder frames :(
Och i FireFox saknas bakgrunden. Den kanske går att få fram som du skrev.
Resultat IE
Resultat FF
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Du bör ha margin:0; och padding:0; i body för IE:s skull... :OO
FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg Då har jag lagt in de. Blev lite bättre placering då...
Men... scrollen är kvar :x
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Den här kan vara lite knepig när man inte haft med den från början...
*{
margin:0;
padding:0;
}
Prova med den och se om det medför för mycket jobb i din andra layout. Avstånden mellan <p> och <h1-h6> brukar vara dem som det syns mest på.
blåjeansMedlem sedan sep. 2005849 inlägg Jag har haft med den där på min sida hela tiden men det har inte hjälpt mot scrollen heller... (i IE)
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Nu har jag bara tittat på sidan utan frame, tills i dag, men nu undrar jag om det inte går att koppla css-filen även till den efter att ha tittat på den.
Att ha en framesida som inte validerar, känns inte som att det då kan var så lätt att dessutom få den att fungera utan scroll. http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http://www.fireh.se/wf/
men det borde ju gå att även ge dessa felvaliderade attribut värden i css och radera dem på sidan.
Bara en liten fundering.
Som jag berättade för dig Blåjeans är det hundra år sedan (känns det som) som jag använde frames och tycker någon annan borde kunna svara på era frågor mycket bättre än jag, men gör så gott jag kan så länge. Har du gett oss någon länk till din sida ännu... eller har jag missat det?
FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg Just gällande de där två felen, så vet jag inte vad jag ska göra istället. De fyller nämligen en funktion. Utan dessa blir det mellanrum och sånt. Men nu är det ju bara en frame, så det spelar kanske ingen roll då. Jag tog bort det på wf-sidorna för säkerhets skull, men problemet med scrollen kvarstår. :(
FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg Jag testade även lägga in detta, och som du skrev försvann lite avstånd. Men inte scrollen...
*{
margin:0;
padding:0;
}
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg Som jag skrev i mitt första inlägg hade jag testat overflow-x:hidden i body. Både i css-filen och i dokumentet. Men jag har aldrig provat den i html.... men nu gjorde jag det och vips försvann scrollen!!!
Så då är problem 2 löst. Tack för det tanten.
Förslag på problem1?