webForumDet fria alternativet

Ligger sidan i en Iframe eller ej?

HTML & CSS

5 svar · 326 visningar · startad av aasah

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg
Frågan#1

Finns det något smart sätt att kolla om sidan laddats som egen sida eller i en Iframe? Jag skulle vilja fixa en redirect till toppsidan om den sida som borde ligga i Iframen laddas i eget majestät. Går det och i så fall hur?

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Du kan använda javascript och kolla om adressfältets adress är antingen adressen till sidan som innehåller iframen eller till iframe-sidan. Därefter kan du utföra olika redirects efter dina önskningar. Kolla mer här, under Javascripts - Java / Blandat / Ladda hela framesetet. :)

Hmm... laddas sidan om från servern då? Dvs funkar följande:
if (parent.location.href==location.href) location.href="index.php"; ?

Hur menar du? Vilken filändelse spelar ingen roll, om det var det du undrade. Du kan länka till en bild som ligger i en annan server om du så vill. :)

OK, varför funkar inte följande:

<!-- I HEAD -->
<script type="text/javascript"> function notOnTop() {
   if (parent.location.href == location.href) location.href="takeCW.php";
}
</script>

<!-- I BODY -->
<script type="text/javascript"> notOnTop(); </script>

Resultatet blir att Iframesinnehållet laddas som om inget hänt och det är fel på sidan: "Ett objekt förväntades". Jag har IE 5.50.

Det var mystiskt, den (din kod) funkar nämligen i både IE 6.0 och Fx 1.5 hos mig. Vad jag vet så ska den funka i äldre versioner av IE också, eftersom jag använde en likadan kod för ett par år sedan.

Är du säker på att det inte är något annat som är galet?

r\ Förresten så fick jag inaktivera blockeringen av "aktivt script" innan scriptet funkade i IE.

224 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
86 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
92 ms — ändringar (db)