jag vet att man skriver något i css tex font-size: 10pt; color och att man sedan kan anropa det med <font id="3">text</font> eller nåt sånt..
någon som förstår?
------------------
//Hulth
9 svar · 226 visningar · startad av Hulth
jag vet att man skriver något i css tex font-size: 10pt; color och att man sedan kan anropa det med <font id="3">text</font> eller nåt sånt..
någon som förstår?
------------------
//Hulth
Jag använder sällan id utan brukar använda class istället. Men jag tror att om man ska använda id så ska man skriva #3 {font-size: 12px}.
Om du använder class="3" istället så kan du skriva .3 {font-size: 12px}. :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Tilläggas bör att id måste vara unikt. id sätter du på 1 element för att kunna reffera till just det. Det är alltså en klass (class) du med största sannolikhet söker.
------------------
/ J
Jag ska alltså skriva css:n såhär
<style type="text/css">
<!--
#1 {font-size: 12px; color: #FFFFFF;}
#2 {font-size: 20px; color: #FFCCFF;}
-->
</style>
och sedan så skriver jag bara
<font id="1">Text</font>
Jag har vetat att det har varit enkelt men jag har helt enkelt glömt bort det. ska testa imorgon...
------------------
//Hulth
Nix, det där går inte, du kan inte ha bara en siffra som klass eller id. Citat från Eva von Pepels CSS-referens:
Du kan namnge klasserna precis hur du vill men namnen får bara innehålla bokstäverna a-z, A-Z, siffror 0-9 och bindestreck -. Namn kan inte börja med en siffra eller ett bindestreck.
Om du använder ID (unikt för varje element) ska du använda brädhög(#) innan namnet i stilmallen, om du använder class (kan användas av fler element) ska du använda punkt(.).
/ m a r t i n
Ett tips är att inte använda klassnamn som "blue" eller "bigText". Använd istället en beskrivning av typen, som "contents" och "header". Om du sedan vill ändra på utseendet så kan du göra det genom en enkel CSS-ändring, och då skulle det vara lite fånigt om din röda text hade klassnamnet "blue".
------------------
Hollowhead - om den långhårige dåren själv får välja!