aasahMedlem sedan mars 20033 451 inlägg
Jag har en sida med frames enligt:
<frameset cols="60%,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="1">
<frame src="intCW.php?Kid=$Kid" name="cwFrame" scrolling="YES">
<frame src="cwClues.php?Kid=$Kid" name="clueFrame">
</frameset>
Högst upp i cwFrame ligger min meny med länkar till sitens alla andra sidor vilka inte har några frames, utan täcker hela sidan. Men om jag trycker på menyn i cwFrame laddas den nya sidan ju bara i den framen, clueFrame ligger kvar som förut! :x
-
Hur gör man för att den nya sidan ska laddas i hela fönstret?
-
Egentligen vill jag hellre ha menyn gående över hela skärmen ovanpå de två skrollbara "kolumner" som frame:arna bildar. Så att hela alltet blir skrollbart och menyn kan skrollas ur bild så att "kolumnerna" upptar all plats i fönstret. Kan man byta dessa frames mot något annat skrollbart som gör att detta går att lösa? Ett ytterligare frameset fungerar inte, för det krymper (på höjden) bara den del av fönstret som kan användas till "kolumnerna". Men finns det någon lösning om frame:arna byts mot iframe/div/annat.... ???
Jag har övervägt att skapa den här tråden i JavaScript, PHP och detta subforum. Hoppas att den hamnat rätt till slut, om inte beklagar jag. Det beror ju på hur lösningen ser ut... :x
tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg
1. <a href="url" target="_top">
2. Ja, jag hade använt div. (Exempel inom kort.)
tydal skrev:
2. Menar du så här?
http://www.tydal.nu/test.html
Nästan. :) Det lila fältet är exakt som jag vill ha det. Om de vita och röda fälten hade haft varsin scrollbar så att man kunde skrolla dem var för sig, så hade det varit precis vad jag ville ha. Eftersom det är viktigt att kunna titta på sista ledtråden utan att ha skrollat bort korsordet. Går det så vore det superbt! :e
Hur får man in olika "sources" i två div:ar?
För att skrolla dem var för sig måste du nog ha frames, men du kan ju ta en iframe då.
I div:ar så lägger du in sources med php. Dvs, i den resulterande html-koden så ska det vara html-kod där. Allt ligger på samma sida.
tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg
Du kan använda Tydals exempel, och lägga till overflow: scroll; på kolumnerna.
Du kan också dölja scrollarna så länge de inte behövs med att ha auto i stället för scroll.
Nu lärde jag mig nåt också. Tack för det!
Tack för alla svar! :e Jag funderar på vilken funktionalitet som är viktigast...
tydal skrev:
... I div:ar så lägger du in sources med php. Dvs, i den resulterande html-koden så ska det vara html-kod där. Allt ligger på samma sida.
Det borde betyda att man inte kan skicka iväg bara den ena div:ens innehåll via en knapptryckning? Som det funkar just nu - med frames - så kan man begära enklare ledtrådar och få det, utan att korsordsdelen alls berörs, eftersom bara clueFrame laddas om.
Kan man uppnå samma sak med Iframes?
En iframe funkar som en frame.
Med div:ar får du i stället visa/dölja information med Javaskript. Fördelen är att det går snabbare i och med att hela sidan laddas på en gång, men för den som vill så går ju all information att finna i källkoden eftersom det då inte är en serverlösning.
Tusen tack tydal och tanten! :e
Eftersom jag uppskattar att kunna ladda om ena halvan av sidan från server, så valde jag en Iframe. Vilket var mycket lättare att få till än jag hade trott! :e