webForumDet fria alternativet

Fixa inloggning med html

5 svar · 954 visningar · startad av Poteta

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Hej alla kunniga, jag är inte en av er... ;)
Går det att fixa inloggning till en sida med hjälp av enkel html? Alltså, jag vill att för att komma åt en sida på min hemsida så måste man skriva användarnamn och lösen. Jag använder Dreamweaver MX och klarar av att klippa ut och klistra in html-kod om det skulle behövas, knappast något mer avancerat. :r

Eller finns det något annat enkelt sätt att fixa inloggning? Hade ju inte varit speciellt smart om jag fixade lösen och det sedan bara var att högerklicka och se källkoden på sidan för att se vilket lösen som gäller...
Tips någon? :stud

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Nej, det är omöjligt att lösa endast med hjälp av HTML.
HTML är ett inte dynamiskt, utan endast ett sk. markup-language och används för att presentera innehåll, inte styra funktionaliteten.

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Nej, du måste använda serverside-script (som ASP eller PHP) eller åtminstonde javascript, men det senare är nog varken smidigt eller säkert.
Om din server har stöd för något språk finns det ju färdiga exempel att hämta lite överallt.

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

Ett jätteenkelt sätt är att låta sidans namn vara samma som lösenordet. När man fyller i lösenordet 'hej' så skickas man vidare till hej.html. (för att lösa detta krävs lite javascript, men det är enkelt att klistra in)
Men du förstår säkert att det finns brister med en sån här lösning. Det går iallafall inte att se lösenordet bara genom att högerklicka. :)
RED: Här är ett annat, säkrare sätt: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=135910

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Tack för svaren!
Webbhotellet stödjer de flesta vanliga språken så jag får ut och leta efter färdiga skripts.

HenrikAIMedlem sedan nov. 2004112 inlägg

Om webbhotellet använder Apache är det lättaste att använda metoden nämns i inlägget Insider länkade till, alltså att använda en .htaccess-fil.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)