webForumDet fria alternativet

Tabeller i Dreamweaver?

14 svar · 1 014 visningar · startad av Knäcke

KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg

Har börjat göra en site med en bakgrundsbild som jag gjort i Fireworks.

Tanken är att jag sedan ska göra tabeller i Dreamweaver för att lägga dit text, länkar osv. Har gjort även länkarna på bakgrundsbilden där jag nu vill ha en tabell. Problemet är då själva bakgrundbilden i tabellen m 1x1 cell...När jag vill göra nya tabeller kan jag inte flytta dem dit jag vill? De lägger sig utanför den tabell jag redan har eller mitt i....

Kort sagt: hur gör jag för att i Dreamweaver jobba med en bakgrundsbild jag vill ha tabeller på?

Har fått hjälp av en kompis med lite...Ligger på http://www.dogue.nu/cutiepie, men jag förstår inte hur jag ska gå vidare med de tabeller som är gjorda där? Vill tex ha en tabell i den vita rutan, men som sagt vet jag inte hur jag får dit den?

Har kikat runt på nätet, men kan inte hitta förklaring på hur man gör en site på det sätt jag beskriver här...Bara en massa siter som är gjorda så.....Jag vill också kunna det ju :r

MemnockMedlem sedan aug. 200362 inlägg

Hmm. Kanske bara jag som är dum, men jag fattar inte något av vad du snackar om tyvärr. Du får försöka förklara lite bättre ;)

Vill helt enkelt göra en sida där jag har en bakgrundsbild som jag gjort i ett annat program. För att sedan få dit text osv på rätt plats vill jag ha tabeller. Men hur får jag dem dit jag vill? Om du kikar på koden till länken däruppe så ser du lite hur jag tänker...Problemet är att jag vill lära mig hur man gör detta?
Ser ju i själva koden, men det ska väl gå att göra det i Dreamweaver direkt? Utan att skriva i kod menar jag..?

EwikMedlem sedan apr. 200491 inlägg

Nu är väl inte tabeller det som är mest lämpligt att bygga upp layouten med, men men. :)

Har jag fattat det hela rätt så kanske det här kan vara något.
http://www.frenetic.se/guider/i-face/

Ok-hur ska jag annars få allt på rätt plats om jag inte använder tabeller?
Länken där beskriver det hela ok, men jag vill inte hålla på att knacka kod utan göra det direkt i Dreamweaver.

Alltså: infoga/tabell osv...Sedan måste man ju kunna ställa in värdena, men det är ju just det jag inte förstår hur och var i Dream jag gör det? Det finns ju massor av siter som är byggda på det sättet, och det verkar ju kanon. Dock fattar jag inte hur man ska göra....

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Tabeller används för tabulär data, dvs listningar av data.

För layout ska man använda lager, vilket är den standard som gäller.

Titta gärna på http://standardice.com/seybold/. (Utomordentligt snyggt gjort, min åsikt! (y) (y) )

(Vi lämnar diskusionen att >95% av alla webbplatser använder tabeller för layout; bara för att andra gör på ett sätt, innebär det inte att det är rätt.
Vill du göra rätt, använd lager. Vill du göra något snabbt, och inte har tid att lära dig, använd tabeller. Å andra sidan verkar du inte kunna det?)

Tabeller (kort version):
För att placera text i det vita, gör en tabell med verktyget, sätt border=1. Dra i höjden på första raden till lämpligt så du kommer ned till det vita.
Nästa rad, tre celler, första innehåller menyn, andra TEXTEN, tredje högermarginalen. All grafik ska också placeras i tabellen (eller i bakgrunden).

Lager:
Läs mer i detta forum, här finns allt för nybörjaren.

phredMedlem sedan nov. 2005314 inlägg

Jag skulle nug rekommendera att du "slicade" upp bilden, alltså gjorde små bilder av den stora, sen är det i stort sett bara att "plocka" in det i tabellen/tabellerna. Eftersom det där vita på din bild inte behöver vara där, det funkar ju lika bra med vit bakgrund bara = du sparar storlek (filstorlek då). Alltså gör små bilder av det som behöver vara bilder, resten gör du i dreamweaver med CSS osv.

Lycka till.

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

J.N. skrev:

Titta gärna på http://standardice.com/seybold/. (Utomordentligt snyggt gjort, min åsikt! )

Håller med! :bire

Anar jag en viss ironi?!

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

Inte alls. :)
Det var inte alls mening att klanka ner på dig, jag blev bara så impad av att någon gjort en så informativ sida om varför man inte ska använda tabeller till allt. :)

Men nu är det som så att jag vill lära mig detta, oansett vad ni eller ngn annan tycker om tabeller ;)
Har fortfarande inte fått några bra svar på hur jag ska bära mig åt.
Bilden ligger klarslicad och allt i Photoshop, nu ska hela härligheten in i DW och det är där jag ber om hjälp....Tabeller kan jag skapa, men inte hur jag exakt passar in cellerna till bilden jag har. Fler tips emottages tacksamt, dock inte fler tips på hur jag inte ska göra..please ;)

phredMedlem sedan nov. 2005314 inlägg

Knäcke skrev:

Tabeller kan jag skapa, men inte hur jag exakt passar in cellerna till bilden jag har.

hmm, det måste väl bara vara och exprimentera, släng in en tabell här å en tabell där, in med bilderna försöka "dra" i cellerna så du får den uppbyggnad du söker, sen om du har slicat din bild rätt så borde den ju "passa" väldigt fint ?

Lycka till.

*EDIT*
slängde ihop en snabbskiss på hur du kan göra, observera att du måste utveckla den en del för att det ska bli snyggt :D

(detta är "fulsättet" och inget jag rekommenderar men det "funkar" ju iallafall) ;)

http://www.evy.se/diva/index.html

Lycka Till.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Knäcke skrev:

Ok-hur ska jag annars få allt på rätt plats om jag inte använder tabeller?

Nu kan jag inte DW, men jag tror det står nånting om det i kapitel 5 och 6 i Build Your Own Standards Compliant Website Using Dreamweaver 8. :)

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Knäcke skrev:

...
Har fortfarande inte fått några bra svar på hur jag ska bära mig åt.
...

Trodde jag du fick i mitt svar, http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1129827#post1129827.

Det är principen för hur man gör, border=1 är en viktig grund.

Har fixat det hela nu. Gjorde bilden i PS och slicade in allt. Sedan gjorde jag likadana tabeller i DW med samma mått. Lätt som en plätt även om det blev lite knåpande och räknande. Tänk vad man kan helt av sig själv ;)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)