Jag har stött på ett problem som jag inte själv lyckats hitta lösningen till. Jag har skapat en sida där navigeringen utgår ifrån en imagemap överst på sidan där länkar till övriga sidor finns. Se här:
http://cheeserica.com/morellos/
Nu är det så att sidan fungerar i alla webläsare jag testat och den validerar, MEN för en person så är hela bilden osynlig. Man ser alltså igenom till bakgrunden och sidan nedanför bilden ser ut som den ska. Alt-texterna syns om man för musen över länkytorna men bilden kommer inte upp. Kör WinXP och uppdaterad IE. Jag trodde jag lyckades lösa problemet när jag tog bort id i map-taggen men nu har det slutat fungera igen.
Några tips på vad som kan vara fel?
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Välkommen till wF! :)
Har du uteslutit möjligheten att de inte visar bilder, cachning, annan webbläsare, direktlänk till menybilden?
Be även få en skärmdump skickad, så du ser att ni talar samma språk, och även om det är något annat konstigt.
Hej och tack för välkomnandet och svaret! :)
Nu har jag (efter tentaskrivande :birp ) hunnit kolla upp lite mer. Det visade sig att hon inte ens kan se bilden när jag direktlänkar till den. Sidan ser likadan ut för henne i Opera, dvs det är bara tomt där bilden ska vara. Inga andra fel, sidan ser ut helt som den ska i övrigt. Vi har återställt alla standardvärden i IE och eftersom det ser likadant ut i Opera så borde det ju inte vara en inställningsfråga. Vad kan problemet vara? :q
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Varsågod!
Det verkar nästan som att hon surfar utan bilder, fast, då borde det väl vara påtänkt långt innan?
Fungerar andra webbar?
Andra bilder på din webb?
Lägg upp bilden igen, med annat namn?
Låter som att det är en cmyk-bild, men jag kan ju se den, och det borde jag väl inte även i en modern webbläsare?
Nä, det är en rgb-bild.
Jag funderade också på ifall bilden råkat hamna i CMYK-läge men jag har ju inte gjort någon sådan ändring, och sen dubbelkollade jag det också.
Hon kan se alla andra bilder på hemsidan och kan ju surfa i övrigt utan problem. Men hon säger att hon har problem med att se vissa andra bilder på sidor och gav mig ett exempel på en sida med bilder hon inte kan se. Jag ser dock inget samband mellan de bilderna och min.
(här är sidan: http://www.amazingrags.com/kull-h.htm )
Jag har testat att spara om bilden, att ladda upp den igen samt att lägga upp den på en annan server, men inget hjälper. Jag kan testa att byta namn på den, det har jag inte provat, men det borde ju vara samma sak som att lägga den på annan server. Jag skulle så gärna vilja strunta i att det inte fungerar för just henne §e men problemet är ju att det är henne jag gör sidan åt... :(