webForumDet fria alternativet

Saknar tråd om IE-hack!

6 svar · 524 visningar · startad av tanten

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Hur ska man ställa sig till hack och IE7?
Ska man följa Microsofts rekommendationer att se över sina hack innan 7:an släpps ut på riktigt?
Av vad jag förstått, kommer den nya versionen innebära nya hack för gamla hack och hack för sådant som tidigare inte behövde hack och hack för IE7!
Ska man då koda med hack på nyproducerade sidor?

Egentligen borde man kanske bara göra sidor för alla webläsare, ge blanka tusan i IE och skriva på sidan.

Ser sidan konstig ut? Ladda hem en annan webläsare, vilken som helst! Bojkotta IE!

Sånt som jag blev så trött på för några år sedan, när man skulle ladda ner det ena eller andra.
Men det är kanske den enda lösningen för att få Microsoft att göra något radikalt.
Men å andra sidan om de gör det, så innebär det i alla fall att man måste se över sina hack.

Så vad tycker ni?

Ska man hacka eller ska man försöka undvika det? :q

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Följ standarden som Microsoft är överrens med och har hjälpt till att utveckla. Tills Microsoft lyckas förbättra stöd för CSS tycker de att man kan gömma sina IE-specifika stilregler bakom konditionella kommentarer. Andra tycker att vi kan fortsätta som vanligt och se vad som händer eftersom vi vet inte med säkerhet vad IE7 kommer göra. :)

Jag tycker att text som "skaffa en annan webbläsare" inte hör till innehållet på en webbplats. Dessutom kan man bara tänka sig hur det ser ut om några år när ingen använder IE6 längre. ;)

OK jag jag formulerar om min fråga.
Ska man i detta forum ge alla av former av hack-tips när man ser att någon gör en xhtml-strict-sida?
:) :q
De som är under strict ska tydligen få fungera i quirqs mode tills vidare. ;)

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Vad spelar det för roll om man använder HTML/XHTML, Strict/Transitional eller standards-/quirks-mode?

Quirks-mode, visar sidorna bakåtkompatibelt, som om din webläsare var från mitten av 1990-talet. Tolkar sidorna som den tror att den ska se ut. IE går tillbaka till sin egen DOM, vilket gör att man måste koda browserspecifikt med hack m.m...

Standard-mode framåtkompatibelt och visar bara en korrekt kodad XHTML-sida med korrekt kodad CSS och är då tillgänglig i alla browsers och annan media, som mobiltelefoner, handdatorer, braille m.fl., vilket var min anledning till att vilja gå över till xhtml-strict.

Det senare är väl anledningen till Microsofts rekommendation att man ska se över sina hackkoder. Att xhtml-dokument inte kommer visas om de är felkodade...

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Jag tror zcorpans fråga var retorisk tanten - Han om någon här har örnkoll på vad som står och inte står i standard, vilka moder som finns och när de utlöses... Och det spelar faktiskt mycket liten roll i detta fall :)

Som jag ser det:
Det som jag uppfattat är att MS håller på att fixa en massa buggar nu när de tar fram, IE7, vilket gör att vissa av de "hacks" som bygger på att bieffekter av att MSIE buggar sig på ett eller annat sätt sätt kommer att sluta fungera...

Däremot kommer (förhoppningsvis) MSIE7 tack vare detta att börja "bete sig som alla andra standards-stödjande webbläsare", vilket gör dessa "hacks" onödiga...

Om man rutinmässigt använder "hacks" (vi pratar väl f.ö. bara om CSS-hacks här antar jag ? ) för att särskilja just MSIE och först därefter mekar till sidan för "resten av världen", kommer detta förmodligen att ställa till ett eller annat problem framöver...

Men använder man standard först och främst (och kanske applicerar ett hack eller två för att korrigera saker och ting för MSIE6 dolda bakom t.ex. MS-Specifika villkorliga kommentarer, som zcorpan rekommenderade ovan http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1128176#post1128176 ) kommer man förhoppningsvis inte att märka så mycket av övergången.

Över till något helt annat till sist då:
Quirks mode kontra Standards mode är inte låst till valet mellan HTML /XHTML (se t.ex. http://www.webforum.nu/showthread.php?p=650163#post650163 som demonstrerar detta mha olika dokumenttypdeklarationer för HTML4 Transitional)

Quirks mode kontra Standards mode är inte heller låst till valet av "Strict" eller "Transitional" (varken i HTML4 eller XHTML1 - det finns exempel på webbläsare som hamnar i den ena eller den andra oavsett vilken man väljer, t.ex. går MSIE6 upp i "Quirks" för XHTML 1.0 Strict om du använder <?xml?>-prologen ;) ) - källa: http://hsivonen.iki.fi/doctype/

Däremot är det, som jag tycker, en bra vana att gå över till HTML4 Strict eller XHTML 1.0 Strict för att komma ifrån risken att falla för frestelser i form av font-taggar och annat gammalt "bagage" - men det är en annan historia det :)

s4ndp4pperMedlem sedan juni 200422 inlägg

Det finns ju alltid Conditional Comments.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)