Hej
är ny inte bara till CSS utan även till valideringen.
Skall man bry sig om varningarn på sidan
12 svar · 812 visningar · startad av ptr_lks
Hej
är ny inte bara till CSS utan även till valideringen.
Skall man bry sig om varningarn på sidan
Jag vet inte alls varför den gnäller på de där småfelen, den har inte varit sådan tidigare. Jag prövade att validera min css-fil och fick också väldigt många varningar.
Måste man alltså ange t.ex. en bakgrundsfärg ifall man ändrar färgen på texten?! Låter knas.
Nyare strängare regler har tillkommit, men varningarna påverkar inte tillgängligheten. Skall man rätta till varje varning är man snart slav under validatorn och grafiken kommer i vissa fall att bli förstörd.
Anledningen är att man inte vet vad användaren har i sin egen stilmall, och då kan det hända att det blir samma eller liknande färg på förgrund och bakgrund om man bara anger den ena. Att ange background:transparent löser det problemet men validatorn varnar även för en genomskinlig bakgrundsfärg, varför vet jag inte.
Det finns väldigt många olika sätt att kontrollera sin sida. Är man mån om de färgblinda så kan man kontrollera sin sida när det gäller kontraster på sina färgkombinationer och då måste det finnas både background-color och color.
När det gäller din sida så behöver du inte oroa dig för det alls. Däremot så skulle jag nog fixa de varningar som säger att du har samma färg...
Det kan du göra genom att klippa ut color och lägga det i sina divar i stället...
Testa med
#fot {
width : 742px;
margin-right : auto;
margin-left : auto;
background-color : #006;
color : #fff;
}
#fot p {
text-align : center;
padding : 5px 0 0;
}
och
#menu {
width : 100%;
background-color : #283a86;
color : white;
}
.menu a {
margin : 0 0;
width : 92px;
height : 20px;
display : block;
text-align : center;
border : 0 solid gray;
text-decoration : none;
}
Sedan ser jag att du fortfarande låter a:actve komma före a:hover, vilket gör att a:active inte kommer fungera.
tanten skrev:
När det gäller din sida så behöver du inte oroa dig för det alls. Däremot så skulle jag nog fixa de varningar som säger att du har samma färg...
Det kan du göra genom att klippa ut color och lägga det i sina divar i stället...
varför är de varningar prio 1?
tanten skrev:
Sedan ser jag att du fortfarande låter a:actve komma före a:hover, vilket gör att a:active inte kommer fungera.
Jag har inte fattat att det finns ordningsföljd mellan länkarna :r
så hover först och sedan active? :q
Jag har inte fattat att det finns ordningsföljd mellan länkarna
\* link - länk som ännu inte har besökts
\* visited - länk som har besökts
\* hover - mouseover
\* active - vid klick.
Det är vikigt att egenskaperna skrivs in i samma ordning som de skrivs in ovan. Om de anges i en annan ordning fungerar de inte som det är tänkt - det beror på hur egenskaper ärvs från en stilmall till dokumentet - den sista vinner.
:h
tanten skrev:
Det finns väldigt många olika sätt att kontrollera sin sida. Är man mån om de färgblinda så kan man kontrollera sin sida när det gäller kontraster på sina färgkombinationer och då måste det finnas både background-color och color.
När det gäller din sida så behöver du inte oroa dig för det alls.
Varningarna handlar inte exlusivt om personer som är färgblinda. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så handlar det om att det kan bli samma färg för bakgrund och förgrund om man bara anger den ena.
Låt oss ta ett exempel. Vi har följande stilmall på sidan:
body { color:navy; }
Samtidigt har jag följande stilregel i min användarstilmall:
:root { background:rgb(0, 0, 128); color:rgb(255, 255, 255); }
Resultatet blir mörkblå text på mörkblå bakgrund, och det är närmast omöjligt att läsa trots fullgod syn. ;)
Jag är helt medveten om det du skriver. Jag brukar själv se till att också alla varningarna försvinner i mina css.
Anledningen till att man som användare skapar egna stylesheet för just färger är som jag tror och förstås bara kan gissa, för att man är färgblind.
Så mitt råd till ptr_lks att han kunde lämna varningarna, var för att han har vitt som bakgrund och mörkblått som textfärg. Ingen skulle då egentligen behöva lägga till sin egen stylesheet om man inte har väldigt speciella synfel förstås och måste ha mörk bakgrund. Men då gissar jag att användaren använder !important i sin och då borde det väl fungera för denne ändå?
Kan ju förstås vara fel tänkt av mig... och när man är helt ny på detta så kanske det också är bra träning att ta även varningarna på alvar från början.
Att använda egna stilmallar och att vara färgblind har nog inget samband skulle jag tro. Även om så var fallet finns det ingen anledning att riskera att det blir svårare att läsa för vissa användare. :)
Det är ganska omöjligt att validera sidan numer så den ser bra ut om man ska ändra alla varningar. T ex så måste man använda bakgrundsfärg i p-attributen om man anger color i p.classen- har man då en div med grafik så kommer bakgrunden att lägga sig ovanför grafiken och skapa ränder beroende på hur lång text man har. Det går inte heller att använda vare sig margin eller padding-justeringar för att "trycka ihop" texten så den inte inkräcktar på grafiken (diven) utan lägger man till bakgrundsfärg så lägger sig allt i 100% width oavsett om texten är formaterad. Jag kommer att strunta i det som absolut inte kan ändras utan att sidan förstörs
Jag tror att tanken är inte att man måste bli av med alla varningar, utan kankse att man bör tänka till en gång extra för varje varning. Vill man ha genomskinlig bakgrund så finns det inget som hindrar. W3C's stilmallar går inte heller igenom utan varningar, och de är bara "varningar", inte "fel". :)
Att ha fel i css är helt klart något man måste göra något åt.
Men när det sedan gäller varningarna så blir jag lite kluven, om man nu har ambitionen att sidan ska vara tillgänglig för alla.
levelA prioritet1 = must
levelAA prioritet2 = should
levelAAA prioritet3 = may
Som jag förstått sätter W3 likhetstecken mellan prioritet och level och då borde ju egentligen åtminstone alla level1 räknas som fel om det innebär att användaren stängs ute helt.
Och följer man då länkarna på deras hemsidor om just färger så möts man då av detta
2.1 Ensure that all information conveyed with color is also available without color, for example from context or markup. [Priority 1]
If color alone is used to convey information, people who cannot differentiate between certain colors and users with devices that have non-color or non-visual displays will not receive the information. When foreground and background colors are too close to the same hue, they may not provide sufficient contrast when viewed using monochrome displays or by people with different types of color deficits.
Hur ska man ställa sig till detta?
Kommer nästa upplaga av w3:s validator ha med dessa saker som fel?
Jag tror att man många gånger under arbetets gång, medan man gör en hemsida, lägger in samma bakgrundsfärg för många gånger. Har man en div med en bakgrundsfärg så behöver ju inte p och classer också ha den färgen angiven. Finns dessutom den vanligaste color angiven i body så behöver man ju inte heller ange den på så många fler platser.
Så när man är klar med sin sida kan man många gånger hitta mycket som kan raderas, i stället för att kompletera med antingen det ena eller andra.
Skulle man ändå misslyckas med att få bort varningarna på annat sätt än att ange en bakgrundsfärg, så kan man ju alltid placera den som man vill ska gälla, sist i stylesheeten och förhindra att bakgrundsfärgen lägger sig över en bild.