Jag har lagt en ganska mörk bakgrundsfärg i ett formulärfält och har därför gjort texten vit, men jag vill även att den blinkande markören ska vara vit. Hur gör jag det?
Vit markör
14 svar · 485 visningar · startad av DanneSt
Markören ska i regel ha bakgrundsfärgens invers (Svart-->Vit, Blå --> Gul tex)
Det enda problemet jag kan tänka mig är om bakgrunden ligger nära 50% grå, då inversen kommer ligga nära samma färg.
nitro2k01 skrev:
Det enda problemet jag kan tänka mig är om bakgrunden ligger nära 50% grå, då inversen kommer ligga nära samma färg.
Då kanske det är läge att omdefiniera nyss nämnda regel till "markören bör ha en färg som kontrasterar starkt mot bakgrunden". Det är ju ändå kontrasten man är ute efter, i slutändan.
Ok, men hur bestämmer jag markörens färg då (jag vill att den ska vara vit)?
Så här ser koden ut:
<input type="text" size="35" name="namn" value="<%=namn%>" style="color:#FFFFFF; font-family: verdana; font-size: 10px; background-color: #669999; border: #000000 1px solid">
icaag>> Den blinkande markör man får om man klickar i ett textfält.
Det kan du inte göra, den får automatiskt den inversa färgen mot bakgrunden, i detta fall #996666.
UlfT skrev:
Då kanske det är läge att omdefiniera nyss nämnda regel till "markören bör ha en färg som kontrasterar starkt mot bakgrunden". Det är ju ändå kontrasten man är ute efter, i slutändan.
Det är ingen regel i meningen rekommendation, det är då det fungerar, eftersom det är enkelt att få fram denna färg, och den funkar bra i de flesta fall.
Ajajaj, menar du att det inte går att påverka?
Man kan ju trolla med "allt" annat!?
Eller är det något som styrs av OS (Windows)?
Som t.ex. utseendet på buttons och dialogrutor.
Ett sätt att få markören att synas lite bättre kunde väl vara att ange en bakgrundsbild..
<input type="text" size="35" name="namn" value="namn" style="color:#FFFFFF; font-family: verdana; font-size: 10px; background-color: #000000; background-image: url(bg.gif); border: #000000 1px solid">
Lär bara synas för dom som kan se bilder, men kanske det duger?
bilden jag bifogade är 1 pixel #996666
Det enda sättet att påverka markörens färg är genom att ange en bakgrundsfärg som sedan inverteras. För att visa att det verkligen är omöjligt att påverka själva markörens färg skickar jag med en bild som visar vad som händer när halva fältet är svart och halva vitt.
om man anger en svart bakgrundsfärg som i mitt exempel och använder en bakgrundsbild så tar den bildens färg och inverterar menar du? Så är det nog.. försöka duger
Virtual>> Hur skriver jag sökvägen som du angivit - background-image: url(bg.gif)?
Bilden ligger i mappen "images".
Aha... Ja, då måste det ju vara nåt i OS:et som styr!'
Nåja.
Tack för försöket Virtual!
Och tack för svaret nitro2k01!
verkar ju inte funka, men background-image: url(images/bg.gif) skulle det bli