okidoki...
css för utskrift
27 svar · 766 visningar · startad av devotion · sida 2 av 2
HEJ!
Ingen som har tipsat om wF-standard-tipset http://www.alistapart.com/stories/goingtoprint/, konstigt.
Tackar samtidigt för hur man gör information synligt på pappret; har undrat hur man gör det, men inte rotat i det. Lösningen är givetvis att INTE visa det på skärmen, borde jag ju förstått själv! :r
OM man vill skriva ut hela webbsidan, hur gör man då?
Man kan ju inte stänga av css?
Det borde finnas en tillgänglighetsdiskussion om att besökarna kanske vill skriva ut hela sidan?
På vissa webbar ser man ibland en javascript-lösning där de använder liknande document.print(lagernamn.innerhtml), är det en lösning för webbar som inte använder css fullt ut?
J.N. skrev:
Man kan ju inte stänga av css?
Det borde man kunna.
[ins]
The UA must allow the user to turn off the influence of author style sheets.
-- http://www.w3.org/TR/CSS21/conform.html#conformance
[/ins]
HEJ!
Jo, givetvis KAN man stänga av css, jag tänkte på att då ser inte sidan korrekt ut, och utskriften blir inte alls som sidan ser ut.
Vad menar du då? Om du vill skriva ut en rak kopia av vad som syns på skärmen kan du alltid ta en skärmdump och skriva ut den. :)
HEJ!
Jo, det är klart man kan skriva ut en skärmdump. Det som jag menade, men inte skrev, är hur kan en besökare på webben skriva ut allt, UTAN att förklara att de måste göra en skärmdump?
Jag tänker mig två länkar, en "Skriv ut allt" som kallar på ett javascript, som gör så att print-ccs:et inte används? :i Det ÄR kanske så man ska göra, men hur man får ihop det vet jag inte.
Den andra länken är "Skriv ut innehåll" med print-ccs:et.
Hur ofta vill man skriva ut "allt"? :q
Det går nog göra med lite javascript genom att inaktivera utskriftsstilmallen och ange media="all" på skärmstilmallen...
HEJ!
Ja, säg det, frågan kommer säkert upp om man inför sådana avancerade saker som utskrift av delar av sidor! UTAN utskriftsfönster! §e
Bra att veta att tankegången är som jag själv tänker; om man önskar utskrift av hela webben är det skärmdump som gäller.
Det skriver nämner man i Tillgänglighets-/Användarvänlighets-menyn!