aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Jag har aldrig använt frames för jag föredrar egentligen när en webbsida visar EN sida, men nu tror jag att frames kanske kan vara den bästa lösningen. Skulle dock behöva hjälp med hur det då funkar.
Jag kommer att ha ett interaktivt korsord som löses mha JavaScript. När man börjat lösa korsordet, vore det bra om man slapp ladda om sidan från servern (det går att lösa, men det vore skönt att slippa).
Under ligger ledtrådarna till korsordet. Det finns möjlighet att få enklare ledtrådar om man så vill, genom att skicka iväg en förfrågan därom till servern. Jag skulle föredra om dessa två delar kunde laddas om (från servern) var för sig.
-
Om jag lägger korsordet med JS-kod i en frame, och ledtrådarna i en annan, blir det inte så då?
-
Borde inte en annan följd bli att man kan scrolla upp och ner bland ledtrådarna utan att korsordet också åker iväg? Dvs "frames:en" får varsin skrollista?
-
Hur skriver man?
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Aha... hur går det med ditt korsord, har du resten klart eller?! ballt!
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg
Danny skrev:
Aha... hur går det med ditt korsord, har du resten klart eller?! ballt!
:) Själva den interaktiva lösningen funkar för mitt dummy-kryss som är 4x4 stort. Återstår att fixa en del finlir (svängande ord, tidigt stopp), samt kollen av att det blev korrekt. Men det löser sig nog. :)
Plus en utförlig FAQ förståss... Suck!
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Finns det möjlighet att få lite kodhjälp med hur man delar en sida i två frames? Det skulle uppskattas! :)
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Du kan kolla på min sida, en enkel delning med två frames. När du klickar på bilden i början kommer man till frame-sidan, då laddas page.html, men i varje frame laddas ju själva sidorna in, det man ser sedan. Menyn till vänster och välkomstsidan till höger, kolla här:
<html>
<head>
</head>
<frameset cols="130,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
<frame src="menu/menu.html" name="leftFrame" scrolling="NO" noresize>
<frame src="welcome/welcome.html" name="mainFrame">
</frameset>
<noframes><body>
</body></noframes>
</html>
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Tack, Danny! :e Jag har börjat leka litet med det och börjar inse att det följer med en hel del problem... Eftersom jag vill ha ett korsord i den ena och ledtrådarna i den andra framen blir ingen av dom jättesmal eller jättekort... :l Vad händer om någon med liten skärmupplösning laddar sidan och den ena framen är helt ur bild? :q :o Kan de inte se den alls då?
Hur löser man detta? :q
Via min "räknare" vet jag att mina besökare har skärmupplösningar på allt mellan pyttelitet - jättestort... Kan man räkna ut storleken utifrån skärmupplösningen? Hur i så fall?
bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg Detta kan fixas med procent i stället.
<html>
<head>
</head>
<frameset cols="25%,*" frameborder="no" framespacing="0">
<frame src="ledtrådar.htm" name="leftframe" scrolling="yes" noresize>
<frame src="korsord.htm" name="mainframe">
</frameset>
</html>
Sedan kan du t.ex. hoppa till de enklare ledtrådarna
genom att uppdatera i samma ram (leftframen)
Det gör med hjälp av denna kod
<A HREF="ledtråd_lätt.htm" TARGET="_self"> Mer ledtrådar </A>
som då är en länk från sidan ledtrådar.htm
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Ah, procent verkar funka mycket bättre! :) Tack, bossse! :e
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg aha... jag trodde du visste det, annars hade jag ju kommenterat det :( ...jaja... kan kommentera den där stjärnan iaf! Den fungerar så att den tilldelas allt övrigt utrymme. Så i mitt fall blir det då hela synbara ytan minus 130 pixlar.
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Det gör inget, Danny! :) Utan ditt kodstycke hade jag inte ens kunnat börja. Nu har jag prövat mig fram till något som jag tycker fungerar...
<frameset cols="60%,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="1">
<frame src="intCWimg.php" name="cwFrame" scrolling="YES">
<frame src="cwClues.php" name="clueFrame">
</frameset>
och då kommer nästa två problem...
När jag lägger in det här på hemsidan, vill jag att min banner ska ligga överst och min copyright-text underst. (Som jag har överallt annars på siten.) Det ska ju inte se ut som om man lämnar min site, det gör man ju inte. Alltså att de ska gå över båda dessa frames i sidled. Hur fixar man det?
Dessutom, skulle jag helst se att sidan som innehåller alla dessa frames är skrollbar i sig själv. Dvs, det vore bra om top-bannern gick att skrolla uppåt ur synfält så att korsordet och ledtrådarna kan ta upp all synlig plats. Är detta möjligt och i så fall hur? :q
bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg Skapa en sida till med koden nedan,
varifrån du anropar din ramsida i en iframe som täcker hela skärmen.
Då kan du scrolla ramarna samt hela framesetet!
<HTML>
<HEAD>
<style type=text/css>
body {margin:0; overflow:scroll;}
iframe {width:100%; height:110%}
</style>
</HEAD>
<body>
<iframe src=ramsidan.htm></iframe>
</HTML>
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Tack, Bossse, ska testa. :)
Hur får jag till frame:arna som går i topp och botten i frameset:et?
bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg Vet inte om jag fattat rätt nu, men ska du ha en top o botten som har hela sidbredden,
och mellan dessa ramarna cwFrame och clueFrame som har 60% resp 40% av bredden.
Då kan det se ut som nedan.
<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<FRAMESET ROWS="60,*,60" frameborder="no" framespacing="1" >
<FRAME SRC="topp.htm" name="top" scrolling="no" >
<FRAMESET COLS="60%,*" frameborder="no" framespacing="0">
<FRAME src="intCWimg.php" name="cwFrame" scrolling="yes" >
<FRAME src="cwClues.php" name="clueFrame" noresize>
</FRAMESET>
<FRAME SRC="botten.htm" name="botten" scrolling="no">
</FRAMESET>
</HTML>
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Jag har prövat med lite olika värden men får inte till något som fungerar särskilt bra. Kan man på något sätt få en frame att uppta större plats än skärmen? Så att resten av den, plus sista framen kommer fram först vid skrollning? :q Jag prövade att sätta större, fasta värden, men det hjälpte inte. Några idéer? :q
Problemet är att korsordsframen i sig själv behöver ta upp mer än min screen i höjdled - vilket blir ännu mer markant med sämre upplösning, naturligtvis. Samtidigt vill jag få in både banner och copyrighttext...