Pptr_lksMedlem sedan juni 2005584 inlägg alltså ni zcorpan och J.N. är jättesnälla och duktiga...
men jag fattar inte hur jag kan inplementera detta till mina egan sidor (dels de befintliga och dels framtida)
<a href="sida.htm" onClick="cw('x.htm','y','menubar=yes,resizable=yes','600','450'); return false;">
vad står cw för?
Ovanstående kod skall jag ha em för varje popup eller hur? - Fast jag ändrar
på x och y?
ZzcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Gör så här: Lägg skriptet från mitt förra inlägg i en fil som du döper till scripts.js, sedan lägger du in
webbebba skrev:
<script type="text/javascript" src="scripts.js"></script>
i HEAD, därefter använder du class="pop" på de länkar du vill ska poppa! :)
(Jag ändrade en grej i skriptet för att det funkade inte om man klickar på ett element inuti en länk.)
Pptr_lksMedlem sedan juni 2005584 inlägg Tack för all hjälp, som vanligt är ni suveräna :birp :bire
Hoppas jag kan återkomma om jag inte får till det hela...
/ptr
PS: om jag vill googla så jag lär mig mera, vilka sökord rekomenderar du?
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inläggHEJ!
zcorpan skrev:
Det löste bara det ena "problemet", det finns fortfarande javascript inblandat i märkkoden.
...
Tänkte att det säkert inte var helt korrekt.
Du får gärna förklara för mig, varför mitt exempel inte fungerar. Vilken miljö (mobil, skärmläsare etc) som inte förstår detta.
Det validerar både för XHTML 1.0 Strict och Transitional, eller det är en sådan sak som inte kan valideras; man måste lösa dtd:n? (onclick ska skrivas så, annars blir det fel.)
Svarar på detta, även om du har funnit en lösning:
ptr_lks skrev:
...
<a href="sida.htm" onClick="cw('x.htm','y','menubar=yes,resizable=yes','600','450'); return false;">
vad står cw för?
Ovanstående kod skall jag ha en för varje popup eller hur? - Fast jag ändrar
på x och y?
Ja, en för varje. Ändra filnamn (x.htm), fönsternamn (y), och vad du vill ha för andra egenskaper på fönstret.
Du kan ha samma fönsternamn; då kommer allt i samma fönster, och funktionen visar det även om fönstret inte är aktivt.
Ej samma namn, du får flera fönster.
cw är funktionen i #15, men den kan heta vad som helst. (nästan)
Funktionen hette centerwindow från början, men det är långt, förkortade det.
ZzcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
J.N. skrev:
Du får gärna förklara för mig, varför mitt exempel inte fungerar. Vilken miljö (mobil, skärmläsare etc) som inte förstår detta.
Det validerar både för XHTML 1.0 Strict och Transitional, eller det är en sådan sak som inte kan valideras; man måste lösa dtd:n? (onclick ska skrivas så, annars blir det fel.)
Jag sade inte att det inte fungerade, jag sade bara att javascript fortfarande var inblandat i märkkoden. Jämför till exempel med hur man skriver CSS i en extern fil istället för att lägga in style="" i märkkoden.
Nu är det inte förbjudet att använda varken onclick="" eller style="", men jag trodde den här tråden gick ut på hur man kunde separera presentation och beteende från märkkoden. :)
(Om man ska vara riktigt petig så kanske "pop" inte är det bästa klassnamnet, då det beskriver beteendet snarare än varför det ska bete sig så. Till exempel om man vill att alla "hjälp"-länkar ska öppnas i en popup så är rel="help" bättre än class="pop", eftersom senare kanske vi kommer på att "hjälp"-länkar ska bete sig på ett annat vis, men de är fortfarande "hjälp"-länkar.)
zcorpan skrev:
Jag sade inte att det inte fungerade, jag sade bara att javascript fortfarande var inblandat i märkkoden. Jämför till exempel med hur man skriver CSS i en extern fil istället för att lägga in style="" i märkkoden.
Nu är det inte förbjudet att använda varken onclick="" eller style="", men jag trodde den här tråden gick ut på hur man kunde separera presentation och beteende från märkkoden. :)
...
Okej, det är endast för att separera dessa?
Jag undrade om det kunde krångla på någon plattform, vilken som, för att reda ut om det finns en annan anledning till uppdelningen.
ZzcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Jag tror inte att mitt skript fungerar bättre än ditt, men det kan vara lite lättare att underhålla. Om man vill ändra beteendet så kan man ändra det i en fil för hela sajten istället för att redigera varje sida om varje sida innehåller skriptsnuttar utspritt här och var. Dessutom blir det mindre onödig kod för exempelvis sökmotorer som inte kör skriptet ändå. :)
Okej.
Ang sökmotorn, du menar att den slipper lägga tid på onödiga bytes, och inte att den hittar nästa sida?
Det är ju en vanlig href, till skillnad från ren javascript, utan htm-länk alltså.
ZzcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Den slipper lägga tid på onödiga bytes, men den hittar nog nästa sida ändå.
Pptr_lksMedlem sedan juni 2005584 inlägg
zcorpan skrev:
Jag tror inte att mitt skript fungerar bättre än ditt, men det kan vara lite lättare att underhålla. Om man vill ändra beteendet så kan man ändra det i en fil för hela sajten istället för att redigera varje sida om varje sida innehåller skriptsnuttar utspritt här och var. Dessutom blir det mindre onödig kod för exempelvis sökmotorer som inte kör skriptet ändå. :)
det är ju alltid fördel med lättare underhållning...
Men hur kan man ändra i din kod om jag vill:
-
popupen öppnas i ett förnster
-
med följande egenksaper
'poppage', 'toolbars=0, scrollbars=1, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0, width=650, height=500 left = 100, top = 100');
-
en länk för varje popup
ZzcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Lägg till det som parametrar i open() precis som vanligt. :)
return !window.open(elm.href, 'poppage', 'toolbars=0, scrollbars=1, location=0, statusbars=0,
menubars=0, resizable=0, width=650, height=500 left = 100, top = 100');