webForumDet fria alternativet

Simpel favicon-fråga

HTML & CSS

9 svar · 624 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Så här ser ju taggen ut för favicon

<link href='bilder/favicon.ico' rel='shortcut icon' type='image/x-icon' />

Måste det vara mellanslag o slash där vid slutet?

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Beror på om du kör xhtml eller html. xhtml kräver att du stänger alla taggar.
Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu :P

R: Förresten. Är det inte rättare med " istället för ' ?

Medlem sedan maj 200591 inlägg

oskob: Båda är lika rätt. Själv föredrar jag ' då det ger lite renare intryck än om man använder " som blir lite plottrigare.

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Egentligen spelar det roll, nämligen när du måste använda citat-tecken inom citat-tecken. Ett exempel:

<input type="button" value="Tryck" onclick="alert('Du har tryckt på knappen');">
Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Det går förstås lika bra andra vägen...

<input type='button' value='Tryck' onclick='alert("Du har tryckt på knappen");'>

Inget är mer rätt än det andra, men dubbelfnuttar är vanligare.

oskob skrev:

Beror på om du kör xhtml eller html. xhtml kräver att du stänger alla taggar.
Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu :P

Medan det är sant att XHTML kräver att alla element ska stängas, så skiljer det sig inte ett dugg från HTML. HTML kräver också att alla element ska stängas, men HTML är inte XML och har en annan underliggande syntax som tillåter att vissa taggar får uteslutas medan vissa andra taggar är förbjudna (sluttaggar på tomma element)... Det betyder inte att HTML tillåter att element lämnas öppna.

Som svar på grundfrågan så rekommenderar XHTML 1.0-specen att man lägger dit ett mellanslag före "/"-et när man tänkt servera det som text/html till gamla webbläsare som saknar stöd för XHTML. I praktiken handlar det endast om NN4 som inte känner igen <br/> men tolkar <br /> som om det vore en <br>, vilket i min mening inte är direkt relevant. :)

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

haider skrev:

Måste det vara mellanslag o slash där vid slutet?

Hmm..
Det är inte mer komplicerat än man vill göra det :)
Därför vill jag bara förtydliga med att påpeka att det som står i inläggen ovan stämmer, men att det enkla svaret är som följer:

HTML - inget "mellanslag o slash":

<link href='bilder/favicon.ico' rel='shortcut icon' type='image/x-icon'>

XHTML - "mellanslag o slash", även om mellanslaget är valfritt

<link href='bilder/favicon.ico' rel='shortcut icon' type='image/x-icon' />

:birp

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg

Tack allesammans

Jag skulle just till att acceptera, men så kom jag på denna sista fråga angående type.

Vissa kör med image/x-icon, medan andra kör med image/ico
Kan man ha två <link>-taggar, en med x-icon varianten och en med ico-varianten, eller är det helt onödigt, alt. att det istället börjar krocka sig?

Apache är normalt inställd på att servera .ico-filer som image/x-icon, och image/ico är ingen registrerad MIME type. Det är dock inte nödvändigt att ange type över huvud taget.

<link rel="icon" href="/favicon.ico">

Det finns ingen risk att de krockar; du har helt enkelt två länkar till samma sak (vilket verkar onödigt). Jämför med

<a href="/favicon.ico" type="image/ico">ikon</a>
<a href="/favicon.ico" type="image/x-icon">ikon</a>

För övrigt brukar webbläsare sniffa efter /favicon.ico även om den inte är länkad. :)

Medlem sedan okt. 200450 inlägg

Jag har fått för mig att image/x-png är "mer korrekt" än image/x-icon, då det i grunden är ett påhitt utav Microsoft. Nån som vet lite mer om detta och kan bekräfta/förklara hur det ligger till?

PNG är en W3C rekommendation medan ICO är Microsofts påhitt. Favicon i sig självt är också ett Microsoft påhitt. Det finns inget som hindrar dig från att använda PNG istället för ICO, som vissa andra gör. :)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)