webForumDet fria alternativet

Div-lager, overflow, position, och andra problem!

1 svar · 308 visningar · startad av Liax

LiaxMedlem sedan nov. 20051 inlägg

Hej på er!

Jag sitter och kretar med en sida i XHTML-strict och håller på att bli fullständigt galen. Jag får bara inte bukt med problemet hur jag än gör. Så här ligger det till:

Jag har ett huvudlager som innehåller tre andra lager som är positionerade vid sidan av varandra, lager som bildar tre kolumner.

Nu ska dessa tre kolumner fyllas med innehåll vilket innebär att de kommer att behöva expandera neråt. Det ska helt enkelt fungera som det gör på en tidningssajt med nyheter som ska fyllas på. Något som jag får att fungera utan problem.

MEN - när jag fyllt de tre kolumnerna vill huvudlagret expandera ut flera hundra pixlar extra neråt vilket lämnar ett jättelikt tomrum under det sista innehållet.

Jag använder position:relative och alla storleksmått, mellanrum och annat är ställda på noll, UTOM det för mittenkolumnen som jag tvingades ställa på flera hundra pixlar minus (top:-980px;)

En del av problemet är också (tror jag) att huvudlagret i sin tur ska fungera på samma sätt. Det vill säga att huvudlagret ligger inne i ett annat lager med lager både under och över som även dessa i sin tur ska flyttas neråt när huvudlagret (de tre kolumnerna) expanderar.

Ja ni fattar att det är krångligt. Men det måste väl ändå gå att lösa, eller ska jag behöva gå tillbaka till tabeller?

Någon kunnig person som känner igen problemet?

/Joakim

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Hej Joakim och välkommen till wF! :h

Nu har jag läst din fråga två gånger och jag förstår inte alls vad som är problemet. Kan du inte visa lite kod eller länka till sidan?

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)