Jag kör php:s nl2br() på text i ett artikelsystem, och det har funkat tidigare, men nu vill inte IE vara med. Som synes i källan så lägger man in två radbrytningar för nytt stycke, som blir <br /><br /> i koden. IE plockar dock bara upp en av radbrytningarna, och lägger man till en tredje så plockar IE bara upp två o.s.v. Någon som har en aning? Kan det ha något att göra med att sidan körs i quirks mode?
Radbrytningar i IE
6 svar · 416 visningar · startad av Skarre
Låter helgalet.
Har du någon funktion som du använder när du formaterar texten som möjligtvis plockar bort ett <br />?
Nope. Kollar man på källan så skrivs ju två stycken <br /> ut, men som sagt, IE bryr sig inte om den första.
Vad händer om du tar bort den här raden?
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
Låter annars som ett typiskt DOCTYPE-problem.
Nope, att ta bort "quirks mode" hjälpte inte. Däremot hjälpte det när jag tog bort "letter-spacing:.075em" ur stilmallen. Jag trodde först att man kanske inte får skriva ett sådant värde som jag gjort (.075em) men det spelar ingen roll vilket värde jag sätter. Så fort letter-spacing är någonting annat än "normal" så kajkar det ur enligt ovan beskrivningar i IE. Moget av IE att man inte får använda letter-spacing. :(
Du får visst använda letter-spacing i IE, men formatet måste vara 0.75em. :)
Jag fick själv det problemet förut. Såfort du använder letter-spacing till att dra ihop bokstäverna, så fungerar det inte med två <br> i IE. En bugg helt enkelt.