webForumDet fria alternativet

problem med Frameset!

8 svar · 307 visningar · startad av claudiomarino

claudiomarinoMedlem sedan okt. 200472 inlägg

jag har problem med ett Frameset på en sida jag håller på med. problemen står beskrivna på sidan nedan. är det nån som ser vad jag gjort fel (bortsett från att jag använder mig av --> border="0")?

sidan i fråga: http://www.claudiomarino.com/temp/test/

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Du kan sätta scrolling="no" ¨på de svarta framesn.

Och vad händert om du tar bort alla <br> på main-sidan så att den vertikala scrollen försvinner. Försvinner den horisontella också då? Kan ju bara platsen som scrollen tar som blir det överflödiga.

Testa om det händer något om du ställer in margin:0 på body i main.htm.

scrolling="no" fungerar, även om det inte är "rätt" :)

på den tilltänkte sidan är det text som tar lika mycket plats som alla <br>. men visst tar jag bort dem så försvinner båda scrollsen.

jag måste har en marginal i main.htm för textens skull.

Men är det inte smartare att istället för att föra två svarta frames som fungerar som borders kan man ju t.ex. göra en <div style="float: right; width: 4px; height: 100%; background: #000;"></div> och lägga i den fita framen till vänster och samma i den andra fast float: left på den.

R: glöm inte body {margin: 0;} i de vita framesen också.

visst det har du rätt i, hur gör jag för att få den diven att bli 100% hög då?

men det är inte i index.htm felet ligger, utan i main-frame.htm. det ser man om man öppnar bara den.

Testa att bara kopiera in koden jag skrev, den gav rätt reslutat här i både FF och IE i alla fall :)

oskob skrev:

[...]

<div style="float: right; width: 4px; height: 100%; background: #000;"></div>

[...]

om jag inte har nåt innehåll i diven får jag ingen höjd alls på den. skriver jag däremot nåt i den så får jag textens höjd på den. det gäller både IE och FF.

Underligt. Jag testade det ju här. Och såklart tog jag bort min html-fil för ca 10 minuter sedan... När jag testade hade jag ingen doctype ngedd, kan det bero på det?

mycket möjligt, men nu har jag ersatt Frame med Div så problemet är borta. tack för hjälpen iaf.

251 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
132 ms — hämta forumlista (db)
117 ms — hämta statistik (db)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)