jmeMedlem sedan maj 20011 967 inlägg
Jag vill helt enkelt bara få text som är inrutad att centreras på skärmen.
Jag får det att fungera med NS men inte med IE. I IE så hamnar texten till vänster och den är inte inramad. Jag använder följande css:
<style type="text/css">
P.first { text-align:center; border-width: 2pt; width: 130pt;}
</style>
<P class=first>Testing</P>
------------------
jme
martinMedlem sedan apr. 2000296 inlägg
Netscape4 gör "fel" när den centrerar blocket och sätter en ram runt.
Så här skulle jag gjort:
<style type="text/css">
P.first { text-align:center; border-style:ridge; border-width: 2px; width: 130pt;}
</style>
<div align="center">
<P class=first>Testing</P>
</div>
/ m a r t i n
jmeMedlem sedan maj 20011 967 inlägg
Okej!
Men hur gör jag för att själv div blocket ska centrera sig på skärmen, inte innehållet i blocket? :)
------------------
jme
GustavMedlem sedan jan. 2000681 inlägg
Du kan ju alltid läsa av skärmbredden och dela den med hälften. Sen så delar du själva rutans bredd med hälften och drar bort det från det första värdet.
Då har du ju centrerat rutan... :e
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 282 inlägg
Hmm... Är det verkligen fel av Netscape? Trots allt, enligt koden så ska <P>-segmentet centreras vilket var precis vad som hände också. På vilket sätt skulle det vara del?
------------------
Den fruktade Motorgåsen - på korståg för att utrota popup-fönster, Flash-banners, nykterister utan humor som befinner sig på samma fest som mig, felaktiga ordspråk, öl som inte smakar gott och andra styggelser!
martinMedlem sedan apr. 2000296 inlägg
Men hur gör jag för att själv div blocket ska centrera sig på skärmen, inte innehållet i blocket?
Är det ett positionerat lager, så får du göra som Gustav beskriver, annars kan du köra med (<div align="center"> )
Hmm... Är det verkligen fel av Netscape? Trots allt, enligt koden så ska <P>-segmentet centreras vilket var precis vad som hände också. På vilket sätt skulle det vara del?
Det är ofta så att det finns väldigt olika definition på vad som är rätt och fel i css, därför skrev jag "fel" (med dubbelfnuttar). Däremot centreras texten i övriga browsers också, i blocket (eller rutan, fast den syntes ju inte) som är 130pt bred. (sen är det väl så att NS4 gör nästan allt fel ;-)
Lycka till
/ m a r t i n
------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se
ZreoXMedlem sedan juli 200159 inlägg
Här är ett exempel på hur man får ut positioner för ens DIV taggar om man vill centrera dem... http://www.quickmess.com/kodarkivet/visa_kod_fullt.php3?kodid=133&sprakval=16&language_val=19
------------------
Kodarkivet
----------------------
Kodarkivet