Jag har en stor ruta, 500px, med text och en bild i. Jag skulle vilja att texten gled ner under bilden ifall all text inte får plats bredvid bilden. Helt enkelt att texten anpassar sig efter min tabell som är 500px vilket den inte gör nu. Kod:
Så här har jag nu. Texten och bilden hamnar i ett nyhetsbrev och därav undviker jag gärna CSS som jag förstått inte alltid funkar så bra i nyhetsbrev.
Edit. Kanske var lite otydlig. Texten får alltså ligga bredvid bilden även om bilden är stor, men jag vill inte att rutan automatiskt blir större än 500px bara för att det är mycket text. Jag vill alltså fixera min table till 500px. Hur göra?
Nej, tyvärr, ingen funkade riktigt bra. Men bra försök, tackar! :bire
Din första lösning gör att texten ALLTID hamnar till höger om bilden i IE och ALLTID under bilden i FF. Då det handlar om ett nyhetsbrev som ska skickas ut så är det framförallt i explorer som det ska funka, för då funkar det likadant för både hotmail- och outlookanvändare verkar det som.
Din andra lösning funkar perfekt i FF (texten lägger sig till höger och om slingrar sig ner under bilden, när bilden är 500px stor lägger sig texten helt under bilden = precis som jag vill ha) men inte i IE. Om man har en bild som är är lika stor som tabellen, alltså 500px, så trycker sig ändå texten in till höger om bilden och gör att tabellen blir bredare än 500px - det i IE alltså.
Din tredje lösning gör att början av texten helt försvinner när man har en bild som är 500px i IE. I FF funkar det så klart perfekt återigen.
Så, nån som har nåt annat förslag? Strulet är lite också att det ska skickas som nyhetsbrev och då verkar det inte vara så bra att använda för mycket CSS (har jag läst här på forumet iaf).
Om du moddar lösning 2 så att det ligger en div runt bilden och texten funkar den för både FF och MSIE om du kör Quirks mode (jag struntade alltså i <!DOCTYPE-deklarationen när jag testade) :)
Quirks mode betyder alltså att man kör utan DOCTYPE-deklarationen? Hmm, det funkar ändå inte i IE. Men återigen i FF. Den kapar texten i IE, Outlook och hotmail genom Explorer (fast inte hotmail genom FF) när jag har en 500px bild. :(
Din första lösning gör att texten ALLTID hamnar till höger om bilden i IE och ALLTID under bilden i FF. Då det handlar om ett nyhetsbrev som ska skickas ut så är det framförallt i explorer som det ska funka, för då funkar det likadant för både hotmail- och outlookanvändare verkar det som.
Den första lösningen borde fungera om du bara har float:left för bilden, ingenting alls för texten. Alltså:
Quirks mode betyder alltså att man kör utan DOCTYPE-deklarationen? Hmm, det funkar ändå inte i IE. Men återigen i FF. Den kapar texten i IE, Outlook och hotmail genom Explorer (fast inte hotmail genom FF) när jag har en 500px bild. :(
Hmm - Då måste du nog presentera fler detaljer, för på min maskin funkar det utmärkt i "vanliga webbsidor" i både FF och IE även med en 500px bred bild :)
Har du en länk till sidan du har problem med ?
Eller kan du ta en statisk dump och lägga upp den i "Mina Filer" åtminståne?
Det är oerhört svårt att gissa sig till en lösning när man inte har tillgång till alla detaljer - och som jag ser det är det ganska stor risk att det är några av de detaljer som du inte ger oss som kan tänkas vara orsaken till strulet ;)