webForumDet fria alternativet

Ökande nummer

6 svar · 303 visningar · startad av magnusfernstrom

magnusfernstromMedlem sedan mars 20033 686 inlägg

Om man har en lista med <ol>, blir det ökande nummer. Kan man göra detta automatiskt, utan lista, på något vis, eller möjligtvis trixa med CSS så det inte blir indragen lista när man kör med <ol>?

mvh,

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Läser man sin CSS2.1-rekommendation så skall du kunna skapa "counters" i CSS2 om du inte vill dras med listor - se exempel i http://www.w3.org/TR/CSS21/generate.html#counters

Men det är klart - då måste du också kunna bortse från att counters tydligen varken funkar i FF eller MSIE :P ( http://nanobox.chipx86.com/browser_support_css.php#support-css2propsbasic-counterincrement )

Utöver det - Vad menar du lite mer detaljerat med "inte indragen lista" ?
Försöker du göra något som inte kan fixas med en kombination av margin-left, padding-left och list-style-position ?

Saken är den att jag har ett forum som ska ha nummer för varje inlägg -- som här på wF t.ex., men jag orkar inte göra en funktion för detta i ASP, så jag tänkte att man kanske kunde komma runt det genom HTML istället, då jag visste att listor har ökande nummer-funktion. Och jag har varken tid eller kunskap till att trixa med det där du nämnde sist, därför jag frågar.

mvh,

OK.

Du har ganska begränsade möjligheter med <ol> <li> och CSS...

Du kan välja indrag (sätts per default antingen som padding-left eller margin-left beroende på webbläsare) och huruvida siffran skall vara "innanför" eller "utanför" listpunktens vänstermarginal (list-style-position: inside; samt list-style-position: outside; )

That's it!

... men du kan lägga i princip vadsomhelst inuti en <li> (t.ex. en tabell, eller en div) för att skapa layout för listinnehållet i varje punkt om du vill... det du, såvitt jag vet, inte kan göra är att flytta på siffran (den läggs alltid till vänster om innehållet)

Hmm, men blir inte tabellen indragen då, om den ligger i en <li>? Kan du ge kodexempel? :)

Jo så blir det - det blir inställningarna (bredd padding osv) på dina OL/LI som bestämmer gränserna för de ev. tabeller du petar in i dem...

<ol>
   <li><table>......</table></li>
</ol>

Det är den begränsningen du får leva med om du väljer <ol> istället för att skriva den där ASP-snutten ;)

får trixa lite, tack så mycket för hjälpen jarvklo.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)