webForumDet fria alternativet

Frågor om LINK taggar

7 svar · 361 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Hej

Det finns ett par LINK taggar jag undrar över:

LINK taggen har ett antal REL-värden
t.ex:
Copyright & Index

När det gäller copyright, länkar man till en extern text-fil (precis som CSS)
som innehåller copyright informationen? Hur ser besökaren denna text? Eller kommer sökmotorn att visa upp copyright informationen?

När det gäller index, är det för att peka mot den fysiska indexfilen, ifall ngn html laddar ner sidan offline, så att den fortfarande kan peka mot en riktig index-fil?

Ingen som kan ge nån fingervisning åtminstone?

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

LINK används för att infoga länkar till andra resurser och samtidigt beskriva relationen till den resursen. Det kan t.ex. vara en sida med en innehållsförteckning där den aktuella sidan finns med, etc. Eller ett index, eller en sida med copyright information.
Här finns en beskrivning över olika typer av linktypes. http://www.w3.org/TR/html401/types.html#type-links
Användningsområdet av LINK hänger på hur väl webbläsaren stödjer den föreslagna standarden. Det finns idag till viss del.

Tack för svaret.
Så här långt låter det logiskt.

Men hur utläses den informationen, t.ex copyright infon. Jag menar, hur kan en besökare eller en sökmotor informera en om t.ex. copyright infon, i samband med sidan, tack vare link-taggen?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Det funkar bara om den programvaran som tolkar HTML-koden agerar på <link>-taggar... Vilket inte - såvitt jag vet - är speciellt detaljerat specificerat även om det lär vara så att sökmotorer gör det i viss utsträckning :)

Prova att köra Lynx så ser du annars ett exempel på en webbläsare som agerar på vissa typer av <link>-taggar (de med rel="alternate")

Eller tidigare versioner av Mozilla (som innehåller en Toolbar som använde informationen i <link rel="..."> för index, previous och next m.fl för att tillhandahålla en alternativ navigeringsfunktion)

För modernare mozillor finns också tillägget cmSiteNavigation Toolbar som också ger "insyn" i vad som döljer sig i <link>-taggar

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Alltså, LINK-taggar är mest intressanta för dom som bryr sig mycket som semantiken i koden?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm

Skulle nog vilja påstå att Link-taggar är ett sätt att förse sina dokument med metadata... Även en relation mellan två dokument eller en referens till ett copyright-dokument eller en stilmallsfil är olika former av relationsrelaterad metadata om man hårddrar en smula :)

Men vad eller vem som tolkar denna metadatamängd varierar...

Tolkningen av stilmallen är ju ganska logisk - ex IE tolkar ju den.
Men just copyright tänkte jag verkade intressant, frågan är dock om man ens har någon nytta av den.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.ca5a5675
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)