Yoda skrev:
Kan jag ta bort padding:0 utan att det äventyrar övrig kod?
Nja, egentligen inte... (beroende på vilka taggar du har med på dina sidor)
Vill du vara säker, kan du skriva om regeln så att di räknar upp alla taggar du vill "neutralisera" istället för att använda * som selektor... Exempel:
html,body,div,p,ul,li,ol,dl,dd,h1,h2,h3,h4,h5,h6 {margin:0; padding:0;}
... och se till att du verkligen har med alla taggar du vill att "marginalnollställningen" skall gälla för (utom table då i ditt fall).
Jag brukar ta till den där *-regeln mest av gammal slöhet (mindre att skriva :) samtidigt som jag vill slippa "åka på" det där ökända fenomenet att vissa webbläsare kör med t.ex. padding för listindrag när andra gör samma sak med margin (dvs jag vill åtminstånde försöka ta någon sorts kontroll själv :) )
Cellpaddingen jag vill ha i tabellen vill jag dessutom bara ha till höger och vänster, inte över och under, går det att göra?
Vete f-n om det finns något som fungerar tillräckligt bra för att man skall kunna rekommendera det i dagsläget... Du kan ju alltid köra med cellspacing="0" och lägga in en <div> med padding-left och padding-right i varje cell (även om det inte känns särskilt elegant) :P
Kanske någon annan här har fler idéer om detta?
Jag ska ha lodräta sträck mellan cellerna [...] Dessutom vill jag inte ha några streck på yttersidorna...går det? Hur skriver jag då?
Kanske nåt i stil med det här?
<table border="2" bordercolor="739dc7" rules="cols" frame="void" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td><div style="padding: 0 5px 0 5px">sdf sdf sdf sd</div></td>
</tr>
</table>