Jag har i nuläget ett script som fungerar som så att man ser en bild som är 100X100pixel, när man klickar på den så visas den med sin naturliga storlek
den igentliga grejen är att jag har 2 bilder en liten o en i naturlig.
Låt säga att om bilden i naturlig storlek är 1280x1024 så har folk i allmänhet inte möjlighet att se hela bilden på en gång jag skulle vilja att bilden i d här fallet blir 640X512, men skulle man spara bilden så får man hem hela bilden i natrurlig storlek. skulle vara väldigt tacksam om nån visste hur man gjorde det och isåfall hur? :)
Bild script, visa bilder halva sin natruliga storlek
4 svar · 440 visningar · startad av Iceyes
HEJ!
Upplägget skulle väl vara såhär:
1. Kontrollera vilken upplösning/webbläsarstorlek besökaren har.
2. Om bilden inte går in bredd x höjd, byt src för bilden.
3. Avgör storlek på denna bild på lämpligt sätt.
Ladda hem den stora bilden ligger alltid med huvudbilden i href.
Det finns en hel del att tänka på, ska du göra en bild för vardera 800x, 1024x, 1152x osv? Och alla icke-pc-upplösningar?
Dessutom, då avses ett maximerat fönster, vilket det sällan är när man har hög upplösning.
Det skulle ju okså vara en variant men isåfall skulle man ju på nått sätt vilja att bilden skalas efter webläsarstorleken användaren har huvudsaken är ju att man inte får scrolla i bilderna, jag själv som kör 1280x, i upplösning får scolla dem befintliga bilderna
vad jag förstår det som är det inte så många som kör så hög upplösning men i det här fallet behöver folk större för att slippa scrolla.
HEJ!
Jag som tyckte jag svarade som du frågade. :q
Jag trodde "liten bild" var 640x-varianten.
Men, nya tag!
Att göra om bilden så den passar kan du göra genom att räkna om vilket förhållande du ska använda, och om höjd eller bredd är minst, och sedan sätta imgtaggen till width|height="n%".
Det har det frågats om tidigare här.
Dock är ju bilden som visas lika tung som den stora.
Tänk också på att i Windows finns automatisk storleksändring av bilder.
okej, jo visst det skulle ju alltid gå att ordna problemet blir bara att i själva scriptet jag har så gör den _blank till storlek efter bildstorlek vilket e jävligt bra till bilder som är små, ja visserligen skulle man ju kanske kunna ha olika för olika bilder om scriptet inte stör alla bilder.