huggerFantaMedlem sedan okt. 2002365 inlägg
Tjena!
Jag förstår inte vad det är man igentligen skall göra för att få saker och ting att funka som jag vill!
När jag använder IE fungerar och ser sidan helt ok ut, men när jag testar den i FireFox, så hoppar en av divvarna en pixel åt höger. Vet inte vad fan jag skall göra, men tror att det beror på box model hack, har jag fel?!
Nedan klistrar jag in den del av min css jag tror det kan vara fel på!
.bottom {
height: 25px;
width: 784px;
margin-right: auto;
margin-left: auto;
position:relative;
left:-2px;
border: 0px none;
}
Kan någon kolla och kanske bifoga en liten förklaring för hur man skall få det att lira i både IE och FireFox???
m_soderlundMedlem sedan sep. 20024 733 inlägg
Google-sökning är en bra början.
Men jag tycker en pixel inte låter som nåt problem med box-modellen. Har du mer kod du kan visa? :)
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg
Jag tror snarare det beror på avrundningsfel, men det är svårt att säga utan att se helheten. :)
TroxyMedlem sedan mars 20041 508 inlägg
Jag tror absolut att det har med avrundning att göra! Har du angett bredden på någon container i procent?
Om en div får en omjämn bredd så är det upp till webbläsaren att avgöra bredden. Enligt mig ska omjämna mått alltid avrundas neråt, något annat vore idiotiskt. Men bland annat IE gör fel på detta vad jag vet och avrundar uppåt ibland. Firefox avrundar neråt. (Står något om avrundning i rekommendationen för CSS?)
När vi ändå snackar om detta kan jag dra ett exempel:
Du har en container som är 555px bred. I den vill du ha två containers bredvid varandra som är 50% breda i förhållande till 555px. Det blir 277,5px per container. Hm...
Om man avrundar neråt blir den totala bredden 554px, vilket inte är något problem. Men om man avrundar uppåt blir den totala bredden 556px, 1px för mycket, vilket kan ge stora problem eftersom det ibland inte får plats.
Så ha avrundning i åtanke, speciellt om du upplever flytande containers som hoppar upp och ner i olika webbläsare.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg
Troxy skrev:
(Står något om avrundning i rekommendationen för CSS?)
Nej, det är odefinierat.